Sådan tjener du penge på dit hardwaresalg

Myten om, at man ikke kan tjene penge på at sælge hardware, holder ikke, lyder det fra to it-virksomheder. Her giver de opskriften på, hvordan man lokker kunderne væk fra de store konkurrenter.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Fokusering og et højt serviceniveau over for kunderne er den medicin, som kan få en hardware-forretning til at vokse og skabe fornuftig indtjening. Sådan lyder budskabet fra to dedikerede hardware-pushere, som har gjort salg af hardware til deres primære forretningsområde.

I flere år har det været et vedtaget dogme, at hardwaresalg på grund af lave og stadigt faldende indtjeningsmargener kun kan hænge økonomisk sammen, hvis man er en kæmpevirksomhed med store salgsvolumener - som for eksempel de to mastodonter Atea og Dustin.

Men sådan behøver det ikke være.

Hos den østjyske it-virksomhed ED-Data markedsfører man sig ganske vist som totalleverandør, men salg af hardware og standard-software udgør omkring tre fjerdedele af den samlede omsætning, som det seneste år nåede op på 87 millioner kroner - en stigning på godt 40 procent - uden at det er gået ud over indtjeningen. I ED-Datas seneste regnskab mundede det ud i et overskud før skat på omkring halvanden million kroner.

"Der har været det helt klassiske billede af, at man ikke kan tjene penge på at sælge hardware. Men hvis man er cost-effektiv og leverer en god service til kunderne, så er man godt i gang. Så vi har fået en pæn tilgang af nye kunder, men vi er også meget offensive," siger ED-Datas direktør Philip Davidsen.

Han fortæller, at virksomheden har mere end en halv million varenumre på sin webshop, og allerede nu kan han se, at væksten i ED-Data fortsætter med en forventet omsætning i indeværende regnskabsår på mellem 125 og 150 millioner kroner.

"Vi har ikke ændret på strategien"

Hos Glostrup-virksomheden Netsolutions, der markedsfører sig som totalleverandør af hardware beretter salgsdirektør Oktay Ilgöy også om vækst. I løbet af 2013 har man lavet samhandelsaftaler med flere større kunder, som tidligere netop har handlet hos mastodonter som Atea og Dustin.

"Vi har ikke ændret på strategien. Men kunderne har fundet ud af, at vores service og hurtige respons ikke er noget, de kan få hos den større forhandler. Hvis de skal bruge et kabel eller en adapter, så har sælgeren en tendens til at nedprioritere det. Men for kunden kan et kabel til 100 kroner være lige så vigtigt som at få installeret en server eller en printer til 5-10.000 kroner," siger Oktay Ilgöy.

Han fortæller, at Netsolutions i 2013 i sit endnu ikke reviderede regnskab har øget omsætningen med godt 40 procent til omkring 35 millioner kroner med et lille overskud.

Oktay Ilgöy erkender da også, at overskuddet på hardware salg kunne være bedre.

"Kunden skal jo have et argument for at skifte. Når vi får nye kunder, er det også en investering, hvor vi de første mange måneder ikke tjener det helt store. Ud over god service er prisen stadig en vigtig parameter. Kunsten er, at vi med tiden får mere af deres forretning ind, og det kan vi så tjene bedre penge på," siger Oktay Ilgöy.

Hos ED-Data peger Philip Davidsen på, at åbenhed om kredit-rating og virksomhedens økonomi også har stor betydning for kundernes valg af leverandør.

"Når vi kommer ud til kunderne, har de screenet os på forhånd, så de kan være sikre på, at vi har orden i økonomien. Det betyder, at du er foran på point, når du kommer ind ad døren. Bare det, at kunden kan se et logo med vores kredit-rating på vores hjemmeside, giver en fordel," siger han.

"Det meste handler om god sober opførsel. Man er selvfølgelig også købmand, der skal tjene penge. Det ved kunden også godt. Så det er en fin balance," siger Philip Davidsen.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S