Expert afviser forhandlerkritik: Vi skal kæle for kunderne

Fælles indkøb og mindre administration skal give lokale Expert-forhandlere tid og kræfter til at passe kunderne, lyder det fra butikskædens direktør.

Artikel top billede

Elektronikkæden Experts danske direktør Jesper Boysen mener, at større effektivitet er nødvendig for at tage markedsandele fra konkurrenterne.

De små lokale butikker i butikskæden Expert behøver ikke frygte den nye fælles nordiske indkøbsordning, som Expert er ved at rulle ud over sine franchise-butikker.

Sådan lyder meldingen fra Experts danske direktør Jesper Boysen, efter at Expert er blevet kritiseret for at ville presse en ny indkøbspolitik med centralt lager og fælles prissætning ned over hovedet på de lokale Expert-butikker.

Netop i disse dage har de lokale Expert-partnere frist til at underskrive en ny kontrakt med retningslinier for det fremtidige samarbejde. Den nye aftale vil ifølge Jesper Boysen gøre administration og leverancer af varer til de lokale Expert-butikker mere effektiv og konkurrencedygtig.

"Der er intet, der i dag er vigtigtigere end at få skabt en forretningsmodel, man som forhandler kan leve af. Vi skal være succesfulde, og vi skal tage markedsandele. Det mener vi, vi har med det nordiske setup vi er i gang med at introducere med fælles it, fælles indkøb og fæles centrallager," siger Jesper Boysen til Computerworld.

"Et mere effektivt system er noget, vores forhandlere har skreget på i årevis, så man kan bruge kræfterne på at passe sine kunder i stedet for at bruge tiden på administration og indkøb. Men det er forhandlerne selv, der driver deres egen forretning. Det blander vi os ikke i. Vores opgave er at levere nogle produkter og nogle attraktive priser," siger han.

Expert-kæden har i alt omkring 160 lokale partnere - fordelt nogenlunde ligeligt mellem Expert-butikker og hvidevarebrandet Punkt1. Jesper Boysen har dog efter eget udsagn ikke noget overblik over, hvor mange af de lokale partnere der har sagt ja til de nye betingelser.

Tidligere i denne uge skrev dagbladet Børsen, at op mod 50 franchise-partnere skulle være på vej til at droppe samarbejdet med Expert og søge andre græsgange. Det billede kan Jesper Boysen dog ikke genkende.

"Der kommer løbende underskrifter ind, og det ser meget positivt ud. Men at 50 butikker skulle være på vej ud af Expert, er ikke et tal, vi genkender," siger han.

Megastores på vej

Samtidig med oprustning af de lokale partnere planlægger Expert senere i år at slå dørene op for en stribe megastores, som sammen med de lokale Expert-butikker skal placere Expert som en dominerende spiller på markedet for forbrugerelektronik og hårde hvidevarer på linie med Elgiganten.

Hvor og hvornår Expert åbner sine nye butikker, er dog indtil videre en "fabrikshemmelighed".

"Vi er klar til at melde det ud senere på året. Vi har ikke sat et fast antal. Tidligere har vi fortalt, at vi ville åbne i størrelsesordenen 20 varehuse, og det er ikke et tal, vi har afveget fra, men lige nu kan jeg ikke sætte et præcist antal på," siger Jesper Boysen.

Læs også:

Experts superkøbmand vrider armen om på små butikker

Få historien: It-butikkernes vilde rutsjetur

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS