Analyse: Derfor kan 2014 blive det bedste Mac-år nogensinde

Analyse: Mens salget af pc'er falder støt, ser 2014 ud til at blive et rekord-år for Mac-computere. Vi har kigget på salgstallene og fremskriver friskt salget. Se her, hvad vi når frem til.

Artikel top billede

Midt i en tid, hvor det samlede pc-salg er under pres fra tablet- og smartphone-markedet, ser salget af Mac-computere fra Apple ud til at kunne sætte ny rekord i 2014.

Den hidtidige salgsrekord for Mac-computere blev sat i 2011, da Apple solgte 17,8 millioner Mac-computere.

Den rekord kan meget vel blive slået i år, hvis den hidtidige udvikling i salgs-tallene fortsætter, lyder det fra analytikere.

Over de seneste tre år er salget af Mac-computere i tredje kvartal steget med gennemsnitligt 22,8 procent i forhold til det foregående kvartal, der typisk hører til de sløveste kvartaler på grund af sommerferien.

I dette traditionelt sløve kvartal har Apple imidlertid solgt 4,4 millioner Mac-computere, hvilket altså med den hidtidige stigning vil resultere i et estimeret salg på 5,4 millioner computere i indeværende kvartal.

Ligeledes er salget fra tredje kvartal til fjerde kvartal i gennemsnit steget med 6,1 procent over de seneste år. Det fører til et estimeret salg på 5,7 millioner Mac-computere i årets sidste kvartal, hvilket er hele 550.000 flere eksemplarer end i det tilsvarende kvartal i fjor.

I alt betyder det, at det estimerede samlede salg af Mac-computere i 2014 vil kunne lande på omkring 19,7 millioner eksemplarer globalt, hvilket svarer til en stigning på 15,1 procent i forhold til det hidtidige rekordår.

En klar indikation

Selv om der naturligvis er mange usikkerheder i den slags estimater, er tallene en klar indikation på, at Apples Mac-forretning ser ud til at gå under radaren i de dystre forudsigelser, som analysehusene ellers er kommet med om pc-salget i de kommende år.

Eksempelvis vurderer IDC, at det samlede pc-salg vil falde med seks procent i år i forhold til 2013, mens Gartner - en smule mere optimistisk - mener, at faldet vil lande på tre procent.

Apple og Mac udgør fortsat en lille del af det samlede salg af computere, der lander på små 300 millioner solgte enheder globalt i år, men tallene ser dog ud til at betyde, at Apple kommer til at øge sin globale markedsandel, da det øvrige marked falder.

Det forventes, at Apple vil lande en omsætning på sin Mac-forretning i 2014 på omkring 140 milliarder kroner med en indtjening på omkring 37 milliarder kroner.

En del af forklaringen på det øgede salg skal findes i, at Apple i de seneste måneder har sænket priserne på en række af sine produkter.

Det kan du læse mere om her: Apple sænker prisen - spritny computer bliver 'billig'

Læs også:

Apple scorer kassen, men salget skuffer

Voldsomt fald i det danske pc-salg - men to mærker stormer frem

Apple skruer voldsomt op for forventningerne til iPhone 6

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil