Arkivfoto.

Dansk firmas fikse mobil-fidus: Bygger lavpris-apps på rekordtid

Med app-udvikling på samlebånd ved hjælp af kode-genbrug kan dansk it-firma udvikle apps til en tredjedel af markedsprisen. Her er, hvad du kan forvente af de billige apps.

Forside, menu, nyheder og produkt- og kontaktinformation.

80 til 90 procent af alle funktioner i mobil-apps er gengangere fra andre programmer, og det kan bruges til at skabe spritnye apps på rekordtid.

Sådan lyder filosofien bag en platform, som selskabet MobilePeople har udviklet til at spytte flyvefærdige, native smartphone-apps ud til iOS, Android og Windows Phone i løbet af få timer med genbrugskode.

"Vi udvikler apps til en tredjedel af markedsprisen, og det foregår hverken i Østeuropa eller i Kina, som da konkurrencen på app-markedet var blodrød. Nu er den mest tidskrævende del af processen ofte godkendelsestiden i app-storen," siger Jens Hammering fra MobilePeople.

Her betyder en tredjedel af prisen, at MobilePeople apps udvikler apps, der typisk ligger i omegnen af 30.000 til 50.000 kroner.

"Få at få plads i markedet skal man enten lave noget helt nyt og specielt, eller også skal man levere noget prisdygtigt. Vi opgav kun at være specielle og satsede nu også på den lave pris," forklarer Jens Hammering om baggrunden for udviklingen af app-platformen.

Prisen presses i bund
Jens Hammering er partner og administrerende direktør i selskabet, der har haft forskellige ledelser i de senere år.

Blandt andet har Københavns overborgmester Frank Jensen (S) i en kort periode siddet som direktør i virksomheden, der dengang hed Telecom Scandinavia. 

I 2010 satte Telecom Scandinavia med Jens Hammering ved roret så tænderne i det konkursramte MobilePeople, hvorefter Telecom Scandinavia ændrede sit navn til MobilePeople, 'fordi det lød bedre'.

Herefter startede udviklingen af den generiske udviklingsplatform, der kan spytte apps ud på samlebånd ved hjælp af genbrugskode.

Platformen til de generiske apps har betydet, at MobilePeople er gået fra en udviklings-timepris på cirka 1.300 kroner i timen til nu at være i omegnen af 280 kroner for en times udviklingsarbejde.

"Udviklere er sat i verden for at kode og finde på nye ting. De tænker ikke så meget på økonomi, men det gør man altså, hvis man har ansvaret for forretningen," bedyrer Jens Hammering.

Sådan virker platformen
Han fortæller, at den modulbaserede app-udviklingsplatform er udviklet over tre år og har kostet i omegnen af fire til fem millioner kroner.

Platformen er kodet i Java og gør brug af Oracle-databaser til at hive de præfigurerede funktioner ind, som bliver tilpasset med tekst, design, lyd og billeder efter kundernes ønsker, så det ligner en unikt udviklet præsentations-app.

Kunderne har desuden muligheden for at smide deres egne kodestumper ind i deres apps, hvis de ønsker en helt speciel funktionalitet.

Samtidig har MobilePeople lydstudier, kontakter til professionelle skuespillere og videofolk, hvis kunderne ønsker levende billeder og lyd i deres apps. Da udviklingen af disse apps tager ganske kort tid - i nogle tilfælde få timer - er prisen også derefter.

Ikke brugbar til komplekse apps
Hele udviklingsprocessen kan i grove træk sammenlignes med 1-2-3-hjemmeside.dk, hvor kunderne ud fra prædefinerede elementer som eksempelvis webshop, 'find butik', links til sociale medier og videopræsentationer kan hive forskellige elementer ind i deres apps.

Tilpasningen står studerende for hos MobilePeople, mens selskabets udviklere kan blive sat til at programmere mere komplekse opgaver i app-udviklingen.

"Vores platform gør det ellers nemt at producere apps uden udviklere. Det svarer lidt til, at en skovhugger udskifter sin økse med en motorsav. Det går bare hurtigere," lyder det fra Jens Hammering, der forsætter:

"Vi kan dog ikke tilbyde komplekse apps som spil, og hvor der eksempelvis skal benyttes NemID-login og den slags," erkender han.

Han forklarer, at MobilePeople indledningsvist forsøgte at få mobil-app-platformen ud over disken på en årlig leje-aftale med sine kunder. I starten lå prisen på 10.000 kroner for et år, hvor kunderne kunne producere alle de apps, de ville i gør-det-selv-platformen.
Kun to kunder bed på, og så reducerede MobilePeople til 5.000 kroner, mens potentielle klienter stadig rynkede på næsen.

"Vi syntes jo, at det var rigtig smart, men markedet var slet ikke klart til det på daværende tidspunkt. Det synes måske, det lød for billigt, mens de stadig skulle gøre arbejdet selv," siger Jens Hammering.

70-30-aftaler
MobilePeople trak derfor platformen tilbage i eget hus og sælger nu selv de billige apps til en fast pris eller efter en aftale om at dele overskuddet.

"Hvis folk ikke lige har 50.000 kroner, så kan man også få udviklet apps med en revenue-share på for eksempel 70-30 til henholdsvis kunden og os," siger Jens Hammering.

"Jeg hader at sige nej til en ordre, og derfor er vi også åbne for at udvikle apps, hvis vi kan se potentialet i dem," fortsætter han.

Lige nu har selskabet udviklere flere meditations- og mindfulness-apps, hvor selskabet deler fortjenesten med ide-folkene bag diverse apps.

Jens Hammering fortæller, at hvis udviklingen fortsætter på nuværende niveau for MobilePeople, er app-udviklings-platformen tilbagebetalt om 'et par års tid'.

Læs også:
Stor undersøgelse: Disse apps hitter hos danskerne lige nu

Dansk firma: Få udviklet din app for 200 kroner i timen i Kina

Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende



Premium
Nu sker det: Amazon har onsdag morgen åbnet sin første nordiske e-handelsbutik
Amazon har længe barslet med et indtog på det nordiske marked, og onsdag morgen begyndte invasionen, da den amerikanske gigant slog dørene op for sin spritnye svenske markedsplads.
Computerworld
TDC ruller gratis fiber ud til 5.100 danske husstande - se adresserne her
TDC går i gang med at udruller fiber til tusindvis af danske husstande i Odens, Nordsjælland og Storkøbenhavn. Se hvor TDC’s gravemaskiner kommer forbi med tilbud om gratis fiber-opkobling.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Beskyt virksomhedens data og digitale aktiver i døgndrift
Den massive stigning i antallet af medarbejder som arbejder hjemmefra samt et konstant omskifteligt digitalt trusselsbilleder stiller hele tiden nye og stigende krav til virksomhedens sikkerhedsinfrastruktur. Mange virksomheder står derfor overfor at skulle implementere løsninger medintelligent monitorering af data, infrastruktur samt fokuseret indsats for sikring af virksomhedens digitale aktiver. Men har på den anden side typiske ikke de nødvendige ressourcer, budget eller tiden til disse projekter – eller for den sagsskyld at blive afhængig af specifikke teknologier, dyre konsulentydelser og specialressourcer. En mulig strategi til at håndtere udfordringen kan være at vælge en komplet Cloudbaseret sikkerhedsplatform baseret på gennemprøvet AI-teknologi. Men hvordan kommer du godt i gang? Det får du svar på i denne hvidbog.