Dansker vandt klagesag over Apple: Nu slæber it-giganten ham i retten

Er det ok at bytte en defekt iPhone med en genbrugsmodel? Forbrugerklagenævnet siger nej. Men Apple nægter at efterleve nævnets afgørelse og slæber nu i stedet den utilfredse forbruger i retten.

It-giganten Apple trodser en klokkeklar afgørelse i Forbrugerklagenævnet og truer nu i stedet den utilfredse forbruger med et sagsanlæg.

Sagen går tilbage til juni 2011, hvor David Lysgaard fra Taastrup uden for København betalte 4.399 kroner for en iPhone 4, som han havde bestilt i Apples danske web-shop.

Her mere end tre år senere står han tilbage med en telefon, der ikke virker, plus truslen om sagsanlæg fra et af verdens største firmaer.

Fik en refurbished telefon
Striden handler om, hvorvidt Apple som erstatning for en defekt telefon må levere en såkaldt refurbished eller re-manufactured device, hvor nogle komponenter som kamera og vibrator er genbrug.

I juli i år kom afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet, som bestemte, at købet skal annulleres. Og udover at betale sagens omkostninger på 8.300 kroner skal Apple betale købsprisen plus renter tilbage til David Lysgaard.

Afgørelsen i nævnet, der er sammensat af repræsentanter fra Forbrugerrådet og Dansk Erhverv, var endda enstemmig, oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Apple nægter at rette sig efter afgørelsen
Men her slutter sagen ikke.

For Apple vil nemlig ikke efterlevere afgørelsen.

Selskabet har via sin advokat meddelt, at man vil indbringe sagen for domstolene for at få omstødt nævnets afgørelse.

Det betyder i praksis, at Apple nu lægger sag an mod David Lysgaard for at slippe for at tilbagebetale de 4.399 kroner.

David Lysgaard lægger ikke skjul på, at han er vred over Apples opførsel i sagen.

Han fortæller, at striden i første omgang handlede om, at få Apple til at anerkende, at Købelovens regler om to års reklamationsret også gælder for den byttetelefon, som Apple tilbød ham.

Det talte heller ikke til Apples fordel, at det undervejs viste sig meget vanskeligt at komme igennem til Apples kundeservice, fortæller han.

"Bare for at få de to års reklamationsret skulle jeg starte sagen i Forbrugerklagenævnet. Først da anerkender Apple, at der er to års reklamationsret på den telefon, de udleverer," fortæller David Lysgaard til Computerworld.

Først senere i forløbet stillede han spørgsmålstegn ved, om Apple have ret til at bytte en defekt telefon med en refurbished udgave med brugte dele.

Giver ikke klar besked
Ifølge David Lysgaard fortæller Apple kun, at ombytningsvaren er "re-manufactured".

Men Apple fortæller ikke direkte, at den nye vare indeholder brugte dele.

Først da Forbrugerklagenævnet bad Apple om en specifikation af, hvilke dele der var genbrug, kom der svar fra Apple.

"Apple bytter uden min tilladelse min telefon til en, der indeholder komponenter, der har været brugt før. Det svarer lidt til at købe en ny bil med en brugt motor. Men kan det virkelig passe, at Apple har lov til at give mig en telefon med brugte komponenter," spørger David Lysgaard.

Hans vrede bliver ikke mindre af, at han nu kan se frem til at skulle føre retssag mod et af verdens største it-firmaer.

Udgifterne til retssagen skal han i første omgang selv bede sit forsikringsselskab om at betale. Ender han med at tabe sagen, får han dog sine udgifter dækket af det offentlige.

Principiel sag
"Forbrugeren skal i første omgang selv dække omkostningerne gennem sin egen forsikring. Derefter får forbrugeren økonomisk dækning fra nævnet i den udstrækning, man ikke selv er forsikret og ellers efter reglerne om fri proces," oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Han siger samtidig, at sagen er principiel. Et sagsanlæg er derfor Apples eneste vej til at få efterprøvet nævnets afgørelse, siger han.

"Det handler om grænserne for købelovens bestemmelser om levering og omlevering. Der har nævnet sagt, at det ikke er i orden at give forbrugerne et remanufactured produkt, som det er sket i dette tilfælde," siger Uffe Foged Jespersen.

Apples advokat i sagen, Mogens Dyhr Vestergaard fra firmaet Bech-Bruun, ønsker ikke at udtale sig og henviser i stedet til Apple for en kommentar.

Computerworld har via Apples pr-bureau bedt om en kommentar, men har ikke fået noget svar.


Læs også:

Nyt Apple-patent skal give færre splintrede skærme på iPad og iPhone

Apple-stifter: Historien om de første Apple-computere er løgn


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Konsulentydelser, soft- og hardware inden for virtualisering, deployment, systems management, server/storage, køling, sikkerhed, backup, remote backup

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

CIO
Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)
Vi har kun set begyndelsen på ransomware-plagen, vurderer sikkerhedsfolk. Næste fase kan blive total nedlukning af hele fabrikker, anlæg og organisationer. Og hvad gør vi så?
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.