Artikel top billede

Dansker vandt klagesag over Apple: Nu slæber it-giganten ham i retten

Er det ok at bytte en defekt iPhone med en genbrugsmodel? Forbrugerklagenævnet siger nej. Men Apple nægter at efterleve nævnets afgørelse og slæber nu i stedet den utilfredse forbruger i retten.

It-giganten Apple trodser en klokkeklar afgørelse i Forbrugerklagenævnet og truer nu i stedet den utilfredse forbruger med et sagsanlæg.

Sagen går tilbage til juni 2011, hvor David Lysgaard fra Taastrup uden for København betalte 4.399 kroner for en iPhone 4, som han havde bestilt i Apples danske web-shop.

Her mere end tre år senere står han tilbage med en telefon, der ikke virker, plus truslen om sagsanlæg fra et af verdens største firmaer.

Fik en refurbished telefon

Striden handler om, hvorvidt Apple som erstatning for en defekt telefon må levere en såkaldt refurbished eller re-manufactured device, hvor nogle komponenter som kamera og vibrator er genbrug.

I juli i år kom afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet, som bestemte, at købet skal annulleres. Og udover at betale sagens omkostninger på 8.300 kroner skal Apple betale købsprisen plus renter tilbage til David Lysgaard.

Afgørelsen i nævnet, der er sammensat af repræsentanter fra Forbrugerrådet og Dansk Erhverv, var endda enstemmig, oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Apple nægter at rette sig efter afgørelsen

Men her slutter sagen ikke.

For Apple vil nemlig ikke efterlevere afgørelsen.

Selskabet har via sin advokat meddelt, at man vil indbringe sagen for domstolene for at få omstødt nævnets afgørelse.

Det betyder i praksis, at Apple nu lægger sag an mod David Lysgaard for at slippe for at tilbagebetale de 4.399 kroner.

David Lysgaard lægger ikke skjul på, at han er vred over Apples opførsel i sagen.

Han fortæller, at striden i første omgang handlede om, at få Apple til at anerkende, at Købelovens regler om to års reklamationsret også gælder for den byttetelefon, som Apple tilbød ham.

Det talte heller ikke til Apples fordel, at det undervejs viste sig meget vanskeligt at komme igennem til Apples kundeservice, fortæller han.

"Bare for at få de to års reklamationsret skulle jeg starte sagen i Forbrugerklagenævnet. Først da anerkender Apple, at der er to års reklamationsret på den telefon, de udleverer," fortæller David Lysgaard til Computerworld.

Først senere i forløbet stillede han spørgsmålstegn ved, om Apple have ret til at bytte en defekt telefon med en refurbished udgave med brugte dele.

Giver ikke klar besked

Ifølge David Lysgaard fortæller Apple kun, at ombytningsvaren er "re-manufactured".

Men Apple fortæller ikke direkte, at den nye vare indeholder brugte dele.

Først da Forbrugerklagenævnet bad Apple om en specifikation af, hvilke dele der var genbrug, kom der svar fra Apple.

"Apple bytter uden min tilladelse min telefon til en, der indeholder komponenter, der har været brugt før. Det svarer lidt til at købe en ny bil med en brugt motor. Men kan det virkelig passe, at Apple har lov til at give mig en telefon med brugte komponenter," spørger David Lysgaard.

Hans vrede bliver ikke mindre af, at han nu kan se frem til at skulle føre retssag mod et af verdens største it-firmaer.

Udgifterne til retssagen skal han i første omgang selv bede sit forsikringsselskab om at betale. Ender han med at tabe sagen, får han dog sine udgifter dækket af det offentlige.

Principiel sag

"Forbrugeren skal i første omgang selv dække omkostningerne gennem sin egen forsikring. Derefter får forbrugeren økonomisk dækning fra nævnet i den udstrækning, man ikke selv er forsikret og ellers efter reglerne om fri proces," oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Han siger samtidig, at sagen er principiel. Et sagsanlæg er derfor Apples eneste vej til at få efterprøvet nævnets afgørelse, siger han.

"Det handler om grænserne for købelovens bestemmelser om levering og omlevering. Der har nævnet sagt, at det ikke er i orden at give forbrugerne et remanufactured produkt, som det er sket i dette tilfælde," siger Uffe Foged Jespersen.

Apples advokat i sagen, Mogens Dyhr Vestergaard fra firmaet Bech-Bruun, ønsker ikke at udtale sig og henviser i stedet til Apple for en kommentar.

Computerworld har via Apples pr-bureau bedt om en kommentar, men har ikke fået noget svar.

Læs også:

Nyt Apple-patent skal give færre splintrede skærme på iPad og iPhone

Apple-stifter: Historien om de første Apple-computere er løgn




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere