Artikel top billede

Dansker vandt klagesag over Apple: Nu slæber it-giganten ham i retten

Er det ok at bytte en defekt iPhone med en genbrugsmodel? Forbrugerklagenævnet siger nej. Men Apple nægter at efterleve nævnets afgørelse og slæber nu i stedet den utilfredse forbruger i retten.

It-giganten Apple trodser en klokkeklar afgørelse i Forbrugerklagenævnet og truer nu i stedet den utilfredse forbruger med et sagsanlæg.

Sagen går tilbage til juni 2011, hvor David Lysgaard fra Taastrup uden for København betalte 4.399 kroner for en iPhone 4, som han havde bestilt i Apples danske web-shop.

Her mere end tre år senere står han tilbage med en telefon, der ikke virker, plus truslen om sagsanlæg fra et af verdens største firmaer.

Fik en refurbished telefon

Striden handler om, hvorvidt Apple som erstatning for en defekt telefon må levere en såkaldt refurbished eller re-manufactured device, hvor nogle komponenter som kamera og vibrator er genbrug.

I juli i år kom afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet, som bestemte, at købet skal annulleres. Og udover at betale sagens omkostninger på 8.300 kroner skal Apple betale købsprisen plus renter tilbage til David Lysgaard.

Afgørelsen i nævnet, der er sammensat af repræsentanter fra Forbrugerrådet og Dansk Erhverv, var endda enstemmig, oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Apple nægter at rette sig efter afgørelsen

Men her slutter sagen ikke.

For Apple vil nemlig ikke efterlevere afgørelsen.

Selskabet har via sin advokat meddelt, at man vil indbringe sagen for domstolene for at få omstødt nævnets afgørelse.

Det betyder i praksis, at Apple nu lægger sag an mod David Lysgaard for at slippe for at tilbagebetale de 4.399 kroner.

David Lysgaard lægger ikke skjul på, at han er vred over Apples opførsel i sagen.

Han fortæller, at striden i første omgang handlede om, at få Apple til at anerkende, at Købelovens regler om to års reklamationsret også gælder for den byttetelefon, som Apple tilbød ham.

Det talte heller ikke til Apples fordel, at det undervejs viste sig meget vanskeligt at komme igennem til Apples kundeservice, fortæller han.

"Bare for at få de to års reklamationsret skulle jeg starte sagen i Forbrugerklagenævnet. Først da anerkender Apple, at der er to års reklamationsret på den telefon, de udleverer," fortæller David Lysgaard til Computerworld.

Først senere i forløbet stillede han spørgsmålstegn ved, om Apple have ret til at bytte en defekt telefon med en refurbished udgave med brugte dele.

Giver ikke klar besked

Ifølge David Lysgaard fortæller Apple kun, at ombytningsvaren er "re-manufactured".

Men Apple fortæller ikke direkte, at den nye vare indeholder brugte dele.

Først da Forbrugerklagenævnet bad Apple om en specifikation af, hvilke dele der var genbrug, kom der svar fra Apple.

"Apple bytter uden min tilladelse min telefon til en, der indeholder komponenter, der har været brugt før. Det svarer lidt til at købe en ny bil med en brugt motor. Men kan det virkelig passe, at Apple har lov til at give mig en telefon med brugte komponenter," spørger David Lysgaard.

Hans vrede bliver ikke mindre af, at han nu kan se frem til at skulle føre retssag mod et af verdens største it-firmaer.

Udgifterne til retssagen skal han i første omgang selv bede sit forsikringsselskab om at betale. Ender han med at tabe sagen, får han dog sine udgifter dækket af det offentlige.

Principiel sag

"Forbrugeren skal i første omgang selv dække omkostningerne gennem sin egen forsikring. Derefter får forbrugeren økonomisk dækning fra nævnet i den udstrækning, man ikke selv er forsikret og ellers efter reglerne om fri proces," oplyser chefkonsulent Uffe Foged Jespersen fra Forbrugerklagenævnet.

Han siger samtidig, at sagen er principiel. Et sagsanlæg er derfor Apples eneste vej til at få efterprøvet nævnets afgørelse, siger han.

"Det handler om grænserne for købelovens bestemmelser om levering og omlevering. Der har nævnet sagt, at det ikke er i orden at give forbrugerne et remanufactured produkt, som det er sket i dette tilfælde," siger Uffe Foged Jespersen.

Apples advokat i sagen, Mogens Dyhr Vestergaard fra firmaet Bech-Bruun, ønsker ikke at udtale sig og henviser i stedet til Apple for en kommentar.

Computerworld har via Apples pr-bureau bedt om en kommentar, men har ikke fået noget svar.

Læs også:

Nyt Apple-patent skal give færre splintrede skærme på iPad og iPhone

Apple-stifter: Historien om de første Apple-computere er løgn




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CFO'ens hverdag med Dynamics 365 FO: Nye muligheder - mere værdi

Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er meget mere end debet/kredit. Indbyggede værktøjer til at automatisere processer og bruge kunstig intelligens skaber nye muligheder og mere værdi.

29. november 2022 | Læs mere


AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere