Vi går shop-amok med webhandel i udlandet: Så meget køber vi for

Nethandel i udenlandske webbutikker storhitter. Nye tal afslører, hvor mange penge forbrugerne smider udenfor landets grænser.

Artikel top billede

Du er langt fra den eneste forbruger, der har et godt øje til webbutikker i andre europæiske lande end Danmark.

Nye tal fra analysehuset Forrester viser, at Vesteuropa er et af de største markeder i verden for onlinehandel på tværs af grænser, og at markedet i vores del af verden vil vokse med 11 procent om året i de kommende fem år.

"... hvor den højeste vækst kommer fra lande med små e-handelsmarkeder eller fra lande, der har et højt prisindex for forbrugere sammenlignet med resten af Vesteuropa," skriver Forrester.

Alene i 2014 blev der i Vesteuropa spenderet 26 milliarder euro på onlinehandel på tværs af grænserne, hvilket svarer til 17 procent af hele e-handelsmarkedet i vesteuropa.

Så meget bruger danskerne 

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har for nylig offentligggjort tal for, hvor meget danskerne nethandler for i andre lande end Danmark.

FDIH skriver blandt andet, at danskerne øger deres e-handel i udlandet med over 37 procent hvert år, og at danskerne i 2014 brugte over 23 milliarder kroner på webshops i udlandet.

En diskussion, der ofte popper op i den forbindelse, er,
at de udenlandske webbutikker langt fra altid opkræver den danske moms, som de skal, hvis de har et årligt salg til Danmark på over 280.000 kroner.

Momsregler betyder nye priser

Den 1. januar trådte nye EU-regler dog i kraft, så der eksempelvis skal skal lægges dansk moms på e-bøger eller apps, der købes i en udenlandsk webbutik af en dansk forbruger.

Det fik blandt andre Apple til at hæve priserne i App Store og iTunes Store.

Selvom danske forbrugere holder af at handle i udenlandske webbutikker, skal man huske på, at online-grænsehandel som bekendt kan bevæge sig to veje. Og Forrester skriver da også i sin rapport, at onlinehandel giver gode forretningsmæssige muligheder.

"Handel på tværs af grænser giver forhandlere en mulighed for at udvide udenfor hjemmemarkedet med minimum upfront-investeringer," forklarer analysefirmaet, der samtidig peger på, at man som forhandler skal forstå, hvordan en online-shopper i dag tænker og agerer.

Her tænkes der ikke mindst på, at forbrugerne er på udkig efter de bedste priser, det største udvalg, og at det typisk er de lidt yngre forbrugere, der webhandler mest i udlandet.

Læs også:

Efter nye moms-regler: Nu stiger priserne i App Store og iTunes Store

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S