Nu begynder Experts slagsmål med Elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark

Interview: Mandag slår Expert dørene op for det første af i alt 25 elektronikvarehuse, der skal udfordre Elgiganten med lave priser og lækre butikker. "Vi vil udfordre alle," lyder det fra topchef Jesper Boysen.

Efter flere års tilløb lancerer Expert-koncernen nu sin nye varehuskæde, som i løbet af de næste skal udbygges til i alt 25 megavarehuse.

De nye varehuse markedsføres under navnet "Power House", og de skal først og fremmest udfordre Elgigantens dominerende stilling på markedet. Men også andre butikskæder kommer til at mærke den nye spillers ånde i nakken.

Den første Power-butik slår dørene op mandag morgen i næste uge på Roskildevej i Glostrup ved København, hvor Power/Expert meget betegnende har valgt at placere sig nærmest dør og dør med netop Elgiganten.

Mandagens åbning af Glostrup-butikken bliver markeret med en stribe slagtilbud, som direktør i Power, Jesper Boysen, forventer vil skabe kø ved indgangen.

Hans respekt for danskernes veludviklede sans for et godt tilbud er endda så stor, at der til lejligheden er indkøbt 200 soveposer og et telt, som ventende kunder kan varme sig i, før de får adgang til de 2.200 nyindrettede kvadratmeter butiksareal.

"Jeg har åbnet mange forretninger i mit liv, men jeg har ikke endnu prøvet at give tilbud, som er så aggressive, som det vi åbner med," lyder det fra Jesper Boysen, som i mere end to år har stået for at gøre Expert-koncernens planer til virkelighed.

Samtidig har Power startet en stor reklamekampagne på tv, hvor Power præsenteres som et både eksklusivt og billigt sted at købe elektronik og hårde hvidevarer.

I det hele taget kommer markedsføring til at spille en vigtig rolle, når Power skal slå sit navn fast i kundernes bevidsthed.

Fem nye varehuse i år
Det nye varehus i Glostrup er det første ud af i alt fem, som er planlagt til åbning i løbet af i år.

To adresser i Herlev og Odense er allerede på plads, mens placeringen af yderligere to varehuse i København og på Frederiksberg indtil videre bliver holdt hemmelig.

På lidt længere sigt er det planen at åbne varehuse i landets fem største byer. Med København og Aarhus som undtagelser vil man placere sig i byernes udkant, hvor huslejen er lavere.

Jesper Boysen fortæller, at man satser på at give kunderne en oplevelse af et eksklusivt varehus, modsat den traditionelle supermarkeds-fornemmelse, som præger andre kæders butiksindretning.

Men ligesom hos konkurrenterne er priserne stadig presset helt i bund.

Ser man bort fra slagtilbud ved butiksåbninger, garanterer Power at kunderne i de fysiske butikker får de samme priser som Power tilbyder i sin web-butik.

"Vi kører med ens priser på nettet og i vores butikker. Vi har elektroniske prisskilte i butikken og opdaterer priserne fire gange dagligt, så kunderne får opdaterede pris, som også gælder på vores internetside," siger Jesper Boysen, der som inkarneret superkøbmand er ved at boble over af begejstring, når han fortæller om sine butikker.

"Vi har designet vores varehus efter kunderne og ikke efter os selv. Det skal være superfedt, at handle i Power, og på toppen af det, har vi et butiksdesign og en indretning, der er mere lækker og mere eksklusiv end hos nogen af vores konkurrenter. Enkelte af vores leverandører har endda været så venlig at sige, at vi har bygget en high-street-butik, som vi bare har flyttet ind i et varehus," siger Jesper Boysen.

For at drive de nye butikker, har Jesper Boysen henover sommeren ansat omkring 120 medarbejdere, og ved næste månedsskifte tager man i mod yderligere et kuld på yderligere omkring 50 nyansatte.

Skabte en milliardforretning i Elgiganten
Expert hentede i sin tid Jesper Boysen fra et job som topchef hos netop Elgiganten, som altså nu er hans hovedkonkurrent.

Som chef i Elgiganten skabte Jesper Boysen en multimilliardforretning, og i hans nye job er ambitionerne ikke meget mindre.

Målet er ifølge Jesper Boysen, at det nye varehus i Glostrup når en årlig omsætning på mellem 100 og 200 millioner kroner.

Ganger man det op med det planlagte antal butikker, svarer det til, at Power i den fuldt udbyggede version skal nå et mindst to milliarder i omsætning før de norske ejere i Expert-koncernen er tilfredse.

Til sammenligning har Elgiganten i Danmark en omsætning på rundt regnet fem milliarder kroner

Jesper Boysen ønsker dog ikke at sætte tal på slutmålet for størrelsen på Power-kæden.

"Vores mål er ikke at slå Elgiganten, men vi vil selvfølgelig udfordre dem. Men vi vil også udfordre alle de andre konkurrenter, som for eksempel Fona, Skousen, Computercity, Bilka og så videre. Vi vil udfordre alle," siger Jesper Boysen.

Et eksempel på den hårde konkurrence kommer man til at se, når Både Elgiganten og Power senere på efteråret åbner hver sin nye kæmpebutik i det nye indkøbscenter BIG i Herlev ved København.

Læs også:

Derfor er Expert tvunget til at åbne masser af nye butikker

Jobannoncer afslører Experts nye butikssatsning




Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.