Samsung lancerer 360 kamera så du kan filme alt omkring dig

Samsung har lanceret et kamera til at filme 360 graders video.

Artikel top billede

Samsung har ved dagens Unpacked Event ved den store Mobile World Congress lanceret sine to nye telefoner, Samsung Galaxy S7 og S7 Edge, men det var ikke det eneste, som blev vist frem på scenen i Barcelona.

Gear 360 er et lille kamera med to vidvinkellinser på en sfærisk skal, som filmer video i 360 grader - deraf navnet.

Kameraet skal optimalt bruges sammen med en Samsung Galaxy S7, og kan bruges til at filme 1080p-videoer, som du efterfølgende kan rotere rundt imens handlingen foregår i videoen.

Du har måske allerede set videoer på Facebook fra blandt andet det danske flyvevåben, hvor du kan rotere videoen, mens den afspilles.

Du kan også bruge en Samsung Gear VR, Samsungs Virtuel Reality-headset til at se filmen. På den måde kan du se din egen film ved at dreje hovedet og kroppen rundt, og på den måde "være til stede" i din film.

Håndhold 360-kamera til masserne
Ved et event har Computerworld fået lov til at prøve Gear 360, og det lille kamera fungerer ganske godt og virker til at have en lav indlæringskurve.

Videoerne er ligeledes ganske godt sat sammen med kun få fejl, og den er let at opsætte sammen med en Samsung S7.

Samsung har siden sidste år satset på VR-kategorien med et VR-headset i samarbejde med Oculus, selskabet bag Oculus Rift-headsettet, men der har ikke været særlig meget materiale at se igennem brillerne.

Med et håndholdt kamera til masserne kan det ændre sig, ligesom mængden af 4K-film på blandt andet YouTube er i kraftig vækst efter flere og flere Android-smartphones samt Lumia 950 og iPhone 6S kan filme i den høje opløsning.

Gear 360-film kan sendes til andre med en Samsung S7-telefon eller direkte til Facebook og YouTube, som begge understøtter det specielle filformat.

Pris og lancering er endnu ukendt.

Læs også: Førstehåndsindtryk: Kan Samsung Galaxy S7 leve op til hypen?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension