Udvikling, innovation og nytænkning er vigtig - men hvornår er nok nok?

Klumme: Virksomheder og organisationer er efterhånden enige om, at udvikling og nytænkning er vigtigt, men hvornår er nok nok? Kan man også have for meget innovation?

Artikel top billede

(Foto: Supphachai)

Hvordan ved du som it-chef eller forretningsudvikler, hvorvidt I har nok fokus på innovation eller ej?

Virksomheder og organisationer er efterhånden enige om, at udvikling og nytænkning er vigtigt, men hvornår er nok nok? Kan man også have for meget innovation?

De såkaldt eksponentielle teknologier, som jeg blandt andet skriver om i Disruptionbogen, har affødt en virkelighed, hvor digitalisering er blevet en selvfølgelighed, og hvor disruption er blevet en mulighed og dermed også en risiko.

Uanset om vi taler chatbots, droner, kunstig intelligens eller selvkørende biler, så ved vi, at én eller flere af disse teknologier kommer til at påvirke store områder af samfundet på markante måder.

Læser man ”Flash Foresight” af amerikaneren Daniel Burrus får man endda også en ret god indikation af, hvornår og hvordan dette formentlig kommer til at ske.

Forandring er den eneste konstant

Denne virkelighed, hvor forandringen er den eneste konstant, understreger vigtigheden af innovation, men giver ikke svaret på mit indledende spørgsmål: Hvordan ved man, at man innoverer nok?

Der kan ikke gives ét entydigt svar, men et godt sted at begynde vil være at sikre, at I som organisation går fra at være forandringsparat til forandringsskabende. Det vil sige, at I ikke kun har en strategi for jeres innovation, men en kultur.

En kultur indebærer, at innovation finder sted uanset om det er skrevet i en strategi eller ej.

Det kan finde sted igennem idéportaler, hvor medarbejderne kan byde ind med nye idéer, der så siden omdannes til forbedringer og forandringer i organisationen, eller det kan ske igennem etableringen af inkubatorer og acceleratorer som en del af virksomhedsstrukturen.

Hvilken model, der er den optimale i fremtiden, har vi endnu ikke knækket koden til at kunne svare sikkert på.

Rammevilkår og motivation

Hvad vi ved med sikkerhed er imidlertid, at det kræver en kultur, hvor medarbejderne ikke blot får at vide, at de gerne må være innovative, men at man også understøtter dette i praksis igennem både rammevilkår og motivation.

Sker det ikke, sker der ingenting.

Ergo vil I sjældent innovere nok, hvis jeres tilgang til innovation er den, at det skal foregå som en tilføjelse til en i øvrigt travl hverdag.

Hvis det er din holdning som leder, så vil du formentlig blot opleve frustration, øget stress og mindre innovation. Du er altså nødt til at turde afsætte ressourcer og fokus. Du må stoppe op, for siden hen at kunne sætte tempoet op.

I nogle organisationer opfordres medarbejderne til at afsætte én time om ugen eller måske endda én time om dagen til at arbejde på nye og innovative løsninger og tiltag.

Dette er en udmærket tilgang til innovationskultur, så længe det så samtidig er realistisk, at medarbejderne kan finde den nødvendige tid.

Det er altså ikke nok, at det blot er noget, I siger som ledelse. I skal sikre, at medarbejderne ikke blot skal løse de samme opgaver som
hidtil, men at der rent faktisk frigøres tid til at tænke nyt. 

Er det kvalificeret?

Når I har sikret dette, så lyder anden del af svaret på det indledende spørgsmål, at I kan se det på de resultater, I skaber.

Der findes forskellige værktøjer til at kvalificere den innovation, I laver, og ofte er den form for målbarhed produktiv, fordi den også giver argumenter til resten af organisationen: ”Se her hvad vi har skabt i it-afdelingen, efter vi bevidst afsatte ressourcer til at innovere. Det var aldrig kommet uden dette nye fokus.”

Hvis du ikke bryder dig om at være helt så analytisk, så kan du også vælge den mere pragmatiske tilgang: Nemlig at kigge på organisationens produkter og services og spørge dig selv:

Er dette genbrug af vores eksisterende sortiment, eller lykkes vi rent faktisk med at introducere virkeligt nye og banebrydende løsninger til vores kunder?

Forhåbentlig kan du svare ja til sidstnævnte spørgsmål. Hvis ikke nu, så i løbet af 2018, når jeres organisation for alvor har taget skridtet fra forandringsparat til forandringsskabende.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S