Spiltest: Crackdown 3 er mere tro mod originalen end genrens moderne eksempler

Sumo Digital er blevet sat på redningsaktion, og resultatet er et udmærket resultat der dog mest vil tiltale de der allerede har kendskab med serien i forvejen.

Artikel top billede

Det er skuespilleren Terry Crews der har lagt ansigt og stemme til hovedpersonen i Crackdown 3, og hans entusiastiske personlighed fungerer fint i et spil der ikke tager sig selv for seriøst.
Foto: Microsoft. (Foto: Thomas Nielsen)

Der er ikke mange kombinationer af spil og udvikler, der er lige så tæt forbundet som Rockstar Games og Grand Theft Auto-serien, og det kan derfor være nemt at glemme at den hæderkronede udvikler faktisk ikke var skaberen af den populære serie - den ære tilfalder i stedet DMA Design.

Den skotske udvikler der i sin tid etablerede sit navn med spil som Lemmings og Hired Guns, blev dengang styret af den kreative spydspids David Jones. Det var selvsamme Jones der over en længere periode arbejdede på et simpelt koncept om biljagter politiet og tyveknægte i mellem, der senere skulle blive til det første Grand Theft Auto.

Da Rockstar Games overtog DMA Design og omdøbte dem Rockstar North, valgte David Jones også at sige farvel og for personen der vidt og bredt var kendt som det kreative geni bag en af de mest populære spilserier på markedet, var tilbuddene mange.

Realtime Worlds, det nye studie skabt af Jones, gik således hurtigt i gang med to nye projekter. Den store satsning var en ambitiøs online-version af alt det bedste fra Grand Theft Auto-serien, der senere skulle få navnet APB. Langt mindre ambitiøst var det andet, der var en slags blanding af platformsspil, frihed til at gøre hvad man vil og tegneserie-humor, der alt sammen blev samlet under titlen Crackdown.

Få havde dengang forventet at det var Crackdown der skulle ende med at blive hittet de to titler i mellem, og mens APB af flere forskellige årsager aldrig levede op til dets store potentiale, overpræsterede førstnævnte titel.

Læs også: Hitman 2 anmeldelse: En problematisk fortid spænder ikke ben for elegante snigmordere

Med en sådan en baggrund skulle man tro at fokusset for seriens tredje titel ville have været knivskarp, men alligevel har seriens første nye udspil i ni år også været en større omgang igennem under dets udvikling.

David Jones var således først involveret, men takkede senere af da det blev tydeligt at de helt store ambitioner ikke kunne indfries, og siden da blev projektet givet videre til de talentfulde udviklere hos Sumo Digital, der fik den utaknemmelige opgave at få det hele til at fungere.

Og måske netop fordi at en ny udvikler er blevet bedt om at samle trådende så sent i processen, viser seriens tredje kapitel sig hurtigt som værende ekstremt tro mod originalen, både på godt og ondt.

Iført et futuristisk politipanser, sendes man i afkræftet form afsted for at rydde op i gaderne i New Providence, hvor kriminelle syndikater har overtaget stort set alt af værdi. Som man har set det så mange gange før i tredjepersons-actionspil, betyder det masser af skyderi og generelt kaos, mens man gradvist befrier strategiske punkter der åbner op for flere udfordringer.

Vejen frem er stort set din at bestemme, men en stigende sværhedsgrad gør at man gør bedst i at sørge for et par opgraderinger inden man kaster sig i flæsket på særligt gemene skurketyper, og det er her det nye spil fungerer bedst.

Som i originalen opgraderes ens evner således ved at indsamle kulørte kugler, der via deres farvekode hver repræsenterer en af flere egenskaber som styrke, helbred og evner med forskellige typer våben. Ydermere tjener man flere af de forskellige typer kugler ved at bruge de forskellige evner, hvilket altså bliver en selvforstærkende proces, hvor man hurtigt bliver bedre til det man bruger mest.

De mest lokkende af disse opgraderingskugler, er dog de grønne af slagsen der som stjernerne i et Mario-eventyr, er gemt de mest udspekulerede steder og kun afslører sig selv ved at afgive en lokkende lyd. At jagte dem bliver hurtigt et slags underholdende meta-spil, og fordi de bruges til at opgradere heltens bevægelighed, er jagten på dem altid svær at opgive når man først har fået færten.

Det er dog utvivlsomt ikke alle vil bryde sig om at et spil i 2019 funktionelt ligger sig så tæt op af et spil fra 2010. Sammenligner man Crackdown 3 med nogle af de mere moderne eksempler på actionspil i en åben verden, er der således ikke nogen tvivl om at det hele virker en smule gammeldags, tomt og simpelt. Her er altså i høj grad tale om en efterfølger til fans af de oprindelige spil, som har savnet en efterfølger.

Hvorvidt Crackdown 3 således vil være et spil for dig, afhænger helt og holdent af om at du var fan af originalen, eller om du i højere grad værdsætter simpelt action og plaformshopperi i dine tredjepersons-actionspil, frem for kompleksitet og muligheder.

Hører du til førstnævnte gruppe vil Sumo Digitals nyeste udgivelse være et fint mellemstop indtil nogle af årets tungere sværvægter-titler begynder at udkomme.

Se også: Computerspillene fra din ungdom: Her er de 12 mest berømte spil nogensinde

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

PensionDanmark

Automation Developer til Team Process Automation

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Jyske Bank

AI-backend udvikler

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil