Art’s Dream er en slags demonstration af hvad der er muligt i Dreams, men fungerer så godt at man hurtigt glemmer at man selv vil kunne skabe alt hvad man ser efterfølgende.
Foto: Media Molecule.

Spilanmeldelse: I Dreams sættes der få grænser for digitale kreatører

Media Molecule er langt om længe tilbage og kreativiteten er ligeså imponerende som altid, samtidigt med at der bliver stillet spørgsmål ved hvad et konsolspil egentligt er.

Uanset hvor mange ord eller forklaringer jeg fylder i denne tekst, vil det være noget nær umuligt for mig at forklare hvad Dreams helt præcist er og kan blive i fremtiden. Det kan lyde som en lidt højtflyvende måde at starte en anmeldelse af et spil på, men sjældent har en konsol-udgivelse forsøgt så succesfuldt at pille ved hele ideen om hvad et spil egentligt er.

Lidt mere håndgribeligt er det derfor at fortælle at Dreams er den nyeste udgivelse fra engelske Media Molecule, der tidligere slog deres navn fast med fantastisk opfindsomme spil som Little Big Planet-serien og Tearaway.

Lighederne mellem Dreams og de tidligere udgivelser er da også til at få øje på. Trods at her er tale om en nærmet uendelig dyb oplevelse, er det hele nemlig også her præsenteret i en legesyg indpakning af britisk humor, simple opgaver og smukke omgivelser. Inden man ved af det, er man således blevet lokket til at prøve sig frem.

Og Dreams er i høj grad en oplevelse hvor det gavner at lege og eksperimentere med alt hvad man får stillet til rådighed.

Hvor andre udviklere med knap så meget kreativitet på kontoen, nok havde beskrevet en udgivelse som Dreams som et slags lav-dit-eget-spil-projekt, er mulighederne her mange flere, og udførslen så langt mere ambitiøs at den slags simpelthen ikke rækker.

Inden man går i gang med selv at lave spil, malerier, scener, film eller en kombination af det hele, kan man således med fordel give sig i kast med ”Art’s Dream”. Her præsenteres med for en spilbar historie, der konstant skifter mellem forskellige spilgenrer, mens det fortæller en overraskende sørgmodig og fængende historie.

Art’s Dream er Media Molecules egen demonstration af nogle af de ting der kan udrettes med Dreams mange værktøjer, og er så fabelagtigt udført at det for det første nærmest ville være fornærmende at kalde det for en træningsbane, og for det andet kunne være videreudviklet til dets eget enkeltstående udgivelse. Det er fra tid til anden fabelagtig smukt og på alle tidspunkter velfortalt.

Mest imponerende ved Art’s Dream er dog at man hurtigt glemmer at hvert sekund af den cirka tre timer lange spilbare historie, repræsenterer noget man efterfølgende selv vil kunne bygge.

Inden man går i gang med selve at forme verdner, kan det på det kraftigste anbefales at gennemgå nogle af de mange forklaringer, hvor man langsommeligt guides gennem brugen af de mange værktøjer og muligheder. Der er en del at holde styr på, men man har altid muligheden for at tage en pause og lege med de ting man har lært, før man dykker dybere ned i mulighederne.

Har man styr på værktøjerne man savner inspiration, kan den slags findes i spandevis ved at kaste sig ud i det enorme udbud af kreationer som allerede nu findes i spillets online-kartotek. Dreams er i høj grad et projekt som er blevet stablet på benene for at brugere over hele verden skal kunne dele, bruge og opleve hinandens eventyr og det virker upåklageligt.

Udbuddet af forskellige skabninger er allerede eksploderet, og mest imponerende er det at brugerne af Dreams ikke kun har kastet sig over at skabe deres egne spil, men også har brugt de mange muligheder til andre former for oplevelser. Nogen har skabt musikvideoer, andre har skabt digitale teaterstykker og en tredje gruppe har kastet sig over at skabe utroligt smukke, interaktive malerier – for bare at nævne et par få eksempler.

Det er også ved at bevæge sig online at man finder en af de virkelige genistreger ved Dreams, for er der andre der har skabt den perfekte gengivelse Supermand, Ferrarien du altid har drømt om, eller måske noget mere abstrakt som et Cthulhu inspireret vanvidsscenarie, står det til fri benyttelse af alle andre Dreams-brugere.

Alt indhold der skabes i Dreams er frit at bruge for alle andre og kan kopieres på sekunder, hvilket betyder at man hurtigt kan komme i gang med projekter med langt større ambitionsniveau, end hvad der tidligere har været muligt på konsol.

Det har tydeligt gavnet udviklingen af Dreams at Media Molecule løbende har ladet brugere lege med ufærdige versioner af spillet gennem dets udvikling, for hele oplevelsen virker allerede på nuværende tidspunkt mere poleret end hvad der havde været rimelig at forvente af en udgivelse med dette ambitionsniveau.

Mest imponerende og lovende i forhold til spillets fremtid, er dog kreativiteten som allerede nu er udsprunget fra det verdenspublikum som har kastet sig over hele oplevelsen. Uanset om man selv har planer om at kreere eller ej, er Dreams således allerede fuld af så mange forskellige oplevelser, at man sagtens kan få dagevis til at gå med blot at søge på forskellige temaer i dets online-kartotek for at se hvordan disse på kreativ vis er blevet tolket i interaktiv form.

Dreams vil ikke være for alle og nogen vil ganske sikkert synes det for spraglet og udefinerbart til at kunne se noget underholdende i det. For alle med blot en smule lyst til selv at sammensætte eventyr eller opleve hvad der sker når en nærmest uendelig robust, digital værktøjskasse slippes løs online, findes der ikke meget bedre oplevelser end Dreams.




Premium
Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro
Apples to iPhone-nyheder minder overraskende meget om hinanden. Der er dog væsentlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når du vælger.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan sikrer du hovednøglen til jeres data
80% af alle ransomwareangreb skyldes misbrug af privilegerede brugeradgange. Ved at begrænse og overvåge adfærden på de privilegerede konti samt kontrollere mængden af tildelte rettigheder kan du mindske skaden ved hackerangreb mod din virksomhed og i visse tilfælde helt blokere dem. Internt kan du bruge kontrollen med brugeradgange til at dokumentere, hvem der bevæger sig i hvilke systemer, og hvad der foregår derinde. Privilegeret brugerstyring har de seneste to år stået øverst på Gartners Top10-liste over it-sikkerhedsprojekter, der bør få højeste prioritet. Alligevel er teknologien kun så småt ved at finde fodfæste i Danmark. Det kan viden om åbenlyse gevinster, relativ kort implementeringstid og yderst rimeligt budget være med til at ændre på. I dette whitepaper folder vi temaet privilegeret brugerstyring ud og placerer teknologien i det væld af prioriteringer, som CISO’en hver dag skal foretage.