Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Blokerer it for innovation?

Klumme: Ligesom mange andre virksomheder har I sikkert brugt tid på at udarbejde en detaljeret plan for strategisk vigtig innovation, som skal løfte jeres forretning og organisation. Mit bud er, at I ikke kommer til at få de resultater, I forventer. Langt fra.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

I har stået der før. I har udviklet en forkromet plan for det kommende år med plancher og powerpoint-præsentationer, som skal sætte skub i den digitale innovation i virksomheden.

Men som året går, kommer resultaterne ikke. Mit bud er at det til dels skyldes digital ledelsesforankring, udfordringer i spændet mellem it og forretningsudvikling, samt en alt for rigid forestilling om strategi og eksekvering.

Når det nu er noget, I og mange andre har oplevet igen og igen, skulle man tro, at der for længst er fundet løsninger på disse klassiske konflikter.

Ikke desto mindre er det stadig virkeligheden, når jeg snakker med mit netværk og dagligt oplever, hvordan det står til med digital strategi og forretningsudvikling i danske virksomheder.

Verden skriger på løsninger og innovation oven på en corona-pandemi og med en klimakrise, der hele tiden hænger over os som en dommedag, der er lige om hjørnet.

Derfor er vi død og pine nødt til at gribe de muligheder, der er, og sikre, at der skabes og udvikles nye muligheder. Og så nytter det altså ikke noget, at vores tilgang til innovation og strategi blokerer.

Overflødig interessekonflikt

Ingen moderne forretning uden digitalisering - og ingen digitalisering uden it. Men er den klassiske organisationsstruktur overhovedet gearet til digital forretningsudvikling?

CIO’en & it-afdelingen har ansvaret for, at virksomhedens systemer kører. At data og systemer er sikre, og at alting snurrer i maks tempo, både internt og ud mod kunderne.

Stabilitet, compliance og sikkerhed er nøgleord. Kort sagt: En god løsning, er en løsning, der virker uden afbrydelser.

Når der skal ske noget nyt, skal det skabe mere effektivitet eller mere sikkerhed – og gerne rationalisere nogle løsninger væk.

Overfor it-afdelingen har vi forretningsudvikling. Markedet og kunderne kræver nye løsninger, produkter og forbedrede kundeoplevelser, der udnytter nye digitale muligheder.

Forretningen har brug for adgang til virksomhedens data og for at eksperimentere og prøve løsningerne af.

De er drevet af en vækststrategi, som CEO’en har introduceret og som har nogle mål, der kun kan realiseres, hvis de udvikler digitale produkter og kommer kunderne i møde i den nye virkelighed, på nye kanaler.

Som rådgiver i danske virksomheder oplever jeg desværre fortsat den klassiske it-organisation. En organisering, der alt for tit forsinker den digitale udvikling og sætter barrierer op for nye ideer og eksperimenter.

Derfor vælger forretningsudviklingen ofte at holde it-afdelingen hen i uvidenhed, så de kan arbejde.

Det er forståeligt, og nogle steder nødvendigt. Men hamrende uproduktivt.

Heldigvis findes de moderne virksomheder også derude.

Organisationer hvor topledelsen har givet den nytænkende CIO ansvar, mandat og budget til en anden strategi.

Det er et ansvar, der involverer at sætte sig sammen med forretningsudviklingen for at hurtigere at afprøve og levere digitale løsninger, herunder at stille miljøer og data til rådighed samt at hjælpe med at afprøve nye teknologier.

Cloud, SaaS og PaaS giver mulighed for at introducere og afprøve ny teknologi lynhurtigt.

Man kan spinne løsninger op i en kort periode (uden at køre store udviklingsprojekter) og prøve dem af. Og lukke dem ned igen.

Derudover sørger den moderne it-organisation for at adskille data og kernesystemer fra udviklingen af de udadvendte systemer og digitale brugeroplevelser.

Dette er ofte et stort projekt for de fleste organisationer, men investeringen vil tjene sig hjem, fordi man så kan udvikle ny digital forretning uden at rokke ved den stabile drift og it-sikkerhed.

Det er det, som McKinsey kalder it-arkitektur i to hastigheder. Hvor den klassiske it-afdeling fokuserer på “low-speed” kræver fremtiden, at it-afdelingen også mestrer “high-speed”.

Hvis det lykkes, så er fundamentet lagt for, at man kan lave effektiv digital forretningsudvikling, og at man kan angribe sin digitale strategi på en helt ny måde.

Supermarkeder tvunget i online-gear

Det kan faktisk lade sig gøre, når motivationen bliver stor nok.

Et godt eksempel er supermarkederne under corona-nedlukningen. Før corona havde vi, udover Nemlig.com, kun set små forsøg som blev lukket igen, når det handlede om at lave online indkøb med levering.

Men under corona har de enkelte CEO’s i kæderne slået i bordet og sagt “nu rykker vi!”.

Det har helt sikkert givet grå hår, sved på panden og hovedpine i it-afdelingerne (og mange andre afdelinger) – men lige så sikkert også skabt begejstring og glæde over, at man har sat nye produkter i søen og er kommet med på en moderne bølge.

At man langt om længe har samlet handsken op, som Nemlig.com kastede for over ti år siden.

Feedback-loop i strategien

Hvad er det, der går galt? Hvorfor skaber vi ikke (store) resultater, selvom vi synes, at vi arbejder agilt?

Det er fordi, strategien ikke er agil, og dermed reelt begrænser innovationen. Og helt grundlæggende, hvis strategien definerer det forkerte problem, så eksekverer man på en værdiløs løsning.

Men strategien kan faktisk godt blive mere agil.

Det sker ved at man løbende eksekverer strategielementer, og så evaluerer og justerer strategien til virkeligheden i et konstant feedback-loop. Meget à la Lean Startup.

Derudover skal man sørge for at adskille problemdefinition og løsningsdefinition, som det er beskrevet i double diamond-teorien. Så man ikke udvikler en app, som ingen vil bruge.

Det er et brud med den klassiske tilgang, hvor man lægger en strategi for 1-2-3 år, og så følger op hvert kvartal, om de forskellige spor i strategien kører efter planen.

Men en strategiplan er typisk forældet dagen efter, man starter eksekveringen.

Så hvis I gerne vil innovere i 2022, så kig ikke bare på, om I har nogle gode ideer, men kig på hele mindsettet omkring jeres udvikling.

Bind jer ikke til en fast definition af hvad I skal udvikle, men undersøg og eksperimentér.

Definér og løs reelle problemer og skab dermed reel værdi for brugere og kunder. Skynd jer at give dem prototyper i hænderne, og så evaluér, kassér, optimér og tilpas, indtil resultaterne viser sig.

God innovationslyst.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.