Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Integrationer – vejen frem til et effektiv flow

Klumme: Hvorfor ikke udnytte integrationer mellem it-platformene både internt og ud mod kunder og leverandører?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Vi kender det ... dobbeltregistreringer og indtastning i diverse systemer. Det koster tid og penge og vi bliver mindre konkurrencedygtige.

Men hvorfor ikke udnytte integrationer mellem it-platformene både internt og ud mod kunder og leverandører?

Indrømmet. Efter at have arbejdet med it-systemer i mere end 20 år, var integrationer noget langhåret og dyrt for 10-15 år siden.

Dels på grund af teknologien, dels fandtes cloud-tankegangen ikke rigtigt.

Men efterhånden bliver teknologierne bedre, og lige pludselig skal man ikke være så bange for at udvikle en API ind mod en ERP-platform.

Samtidig er der opstået firmaer, der er eksperter indenfor integrationer, der udvikles integrationsmotorer, og givne EDI- eller API-formater er ikke længere noget mystisk kode.

Tilgang afhænger af branchen

Der er forskellige tilgange i de forskellige brancher til integrationer, er min erfaring. Det stiller naturligvis nogle udfordringer, man skal forholde sig til som virksomhed.

I bilindustrien udviklede Bosch en kunde- og leverandørplatform for 20 år siden, der løbende er udviklet.

Der stilles et givet EDI-format til rådighed, så både leverandører og kunder kan integrere ind mod deres ERP system.

Leverandøren kan uploade deres varer og antal til rådighed, og kunden kan se både leverandør x og Y og sammenligne.

Så når der kommer en ny kunde, der vil handle med leverandør X – så kan integrationen sætte op på 15 minutter, og dagen efter kan samhandlen begynde.

Tager man tøjbranchen, har integrationen endnu ikke vundet indpas.

De enkelte brands er så store, så de har indtil nu kun haft fokus på en-vejs integration - det vil sige fra deres portaler ind mod deres ERP-system.

De har efterladt producenter til at indtaste i deres systemer og registrere data to steder med risiko for asynkrone data og fejl. En skæv udvikling, hvor man må håbe, at de tænker integrationer hele vejen gennem værdikæden.

De gode råd

Men hvad skal en virksomhed gøre, når den vil i gang med integrationer?

Her kommer nogle oplagte råd:

  • Man skal analysere hvilke data, der er forretningskritiske og hvordan de frembringes de i dag?

  • Man skal optegne hele processen af et givet flow.

    Det vil sige, hvis man tager salgsordreprocessen, så laver man integrationer både ude mod leverandøren og ud til kunden. Det vil sige, når for eksempel leverandøren ændrer sin leveringstid, så slår disse data hele vejen igennem helt ud til kundens leveringstid, uden en masse mennesker skal involveres.

  • Man skal analysere, hvor er mulighederne for integratoner især ud mod kunden – det vil sige, hvordan gør vi det lettest muligt for kunden.

  • Have fokus på selvbetjening, når vi snakker integratoner. Det vil sige, hvis data ændrer sig, så betyder det opdaterede data, da for eksempel integrationer kan køre realtid eller om natten.

  • Fokus på, at fejl minimeres og dermed højere kvalitet

  • Integrationer kan være dyre og komplekse, så det gælder om at have fat i integrationseksperter, der kan lave en økonomisk fordelagtig løsning, så business cases kan tjenes indenfor overskuelig tid

Så når du går i gang, er du nødt til at acceptere, at ikke alle data egner sig til integrationer, da der kan være afvigelser, som gør at integrationer ikke har den ønskede effekt.

Så lav et best practice-integrationsformat, der giver din virksomhed et forspring.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.