Integrationer – vejen frem til et effektiv flow

Klumme: Hvorfor ikke udnytte integrationer mellem it-platformene både internt og ud mod kunder og leverandører?

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Vi kender det ... dobbeltregistreringer og indtastning i diverse systemer. Det koster tid og penge og vi bliver mindre konkurrencedygtige.

Men hvorfor ikke udnytte integrationer mellem it-platformene både internt og ud mod kunder og leverandører?

Indrømmet. Efter at have arbejdet med it-systemer i mere end 20 år, var integrationer noget langhåret og dyrt for 10-15 år siden.

Dels på grund af teknologien, dels fandtes cloud-tankegangen ikke rigtigt.

Men efterhånden bliver teknologierne bedre, og lige pludselig skal man ikke være så bange for at udvikle en API ind mod en ERP-platform.

Samtidig er der opstået firmaer, der er eksperter indenfor integrationer, der udvikles integrationsmotorer, og givne EDI- eller API-formater er ikke længere noget mystisk kode.

Tilgang afhænger af branchen

Der er forskellige tilgange i de forskellige brancher til integrationer, er min erfaring. Det stiller naturligvis nogle udfordringer, man skal forholde sig til som virksomhed.

I bilindustrien udviklede Bosch en kunde- og leverandørplatform for 20 år siden, der løbende er udviklet.

Der stilles et givet EDI-format til rådighed, så både leverandører og kunder kan integrere ind mod deres ERP system.

Leverandøren kan uploade deres varer og antal til rådighed, og kunden kan se både leverandør x og Y og sammenligne.

Så når der kommer en ny kunde, der vil handle med leverandør X – så kan integrationen sætte op på 15 minutter, og dagen efter kan samhandlen begynde.

Tager man tøjbranchen, har integrationen endnu ikke vundet indpas.

De enkelte brands er så store, så de har indtil nu kun haft fokus på en-vejs integration - det vil sige fra deres portaler ind mod deres ERP-system.

De har efterladt producenter til at indtaste i deres systemer og registrere data to steder med risiko for asynkrone data og fejl. En skæv udvikling, hvor man må håbe, at de tænker integrationer hele vejen gennem værdikæden.

De gode råd

Men hvad skal en virksomhed gøre, når den vil i gang med integrationer?

Her kommer nogle oplagte råd:

  • Man skal analysere hvilke data, der er forretningskritiske og hvordan de frembringes de i dag?

  • Man skal optegne hele processen af et givet flow.

    Det vil sige, hvis man tager salgsordreprocessen, så laver man integrationer både ude mod leverandøren og ud til kunden. Det vil sige, når for eksempel leverandøren ændrer sin leveringstid, så slår disse data hele vejen igennem helt ud til kundens leveringstid, uden en masse mennesker skal involveres.

  • Man skal analysere, hvor er mulighederne for integratoner især ud mod kunden – det vil sige, hvordan gør vi det lettest muligt for kunden.

  • Have fokus på selvbetjening, når vi snakker integratoner. Det vil sige, hvis data ændrer sig, så betyder det opdaterede data, da for eksempel integrationer kan køre realtid eller om natten.

  • Fokus på, at fejl minimeres og dermed højere kvalitet

  • Integrationer kan være dyre og komplekse, så det gælder om at have fat i integrationseksperter, der kan lave en økonomisk fordelagtig løsning, så business cases kan tjenes indenfor overskuelig tid

Så når du går i gang, er du nødt til at acceptere, at ikke alle data egner sig til integrationer, da der kan være afvigelser, som gør at integrationer ikke har den ønskede effekt.

Så lav et best practice-integrationsformat, der giver din virksomhed et forspring.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job