Den hybride arbejdsplads kan belaste det psykiske arbejdsmiljø

Klumme: Det måske vigtigste element i forhold til at skabe trivsel og være en moderne og attraktiv arbejdsplads er at udvise ægte tillid til, at medarbejderne er mere produktive og motiverede, når de arbejder i en hybrid model.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

I de seneste år har arbejdspladsens forandring, og hvad det har haft af betydning for vores arbejdsgange, været et omdiskuteret emne.

Til trods for at det flittigt har været debatteret, og det efterhånden kan synes udtømt, er det i høj grad stadig relevant at tale om, da den digitale arbejdsplads langt fra er færdig med at udfolde sig.

Vi har forsøgt at omfavne den hybride arbejdsplads, som har udbredt sig i slipstrømmen på pandemien. Hybridarbejde er utvivlsomt en gevinst for vores balance mellem arbejdsliv og privatliv, fordi det giver os mulighed for at effektivisere vores arbejdsgange og være fleksible i en grad, der giver mening for den enkelte.

Samtidig er vi også bevidste om, at vi til stadighed kan blive bedre til at høste fordelene af det digitale kontors muligheder, og at den fremtidige hybride arbejdsplads stadig er under udvikling.

For selvom der er meget godt at sige om hybridarbejde, skal vi være opmærksomme på de mulige udfordringer. Det er vigtigt, at virksomheder tænker over, at der stadig hersker en god arbejdskultur både på hjemmekontoret og på den reelle arbejdsplads.

En god kultur består af mange ting, men særligt vigtig er medarbejdernes trivsel og udvikling.

Den gode arbejdskultur påhviler virksomhederne

På hjemmekontoret kan den gode arbejdskultur komme til udtryk ved, at virksomheden stiller de rette teknologiske løsninger til rådighed og stadig husker at være opmærksomme på arbejdspladsens kultur.

Derudover er det vigtigt, at virksomhederne er med til at cementere et godt psykisk arbejdsmiljø, også selvom medarbejderne ikke er fysisk til stede.

Det kan eksempelvis være udtalte regler for brugen af mails, mentorordninger og respekt for tidszoner. Samtidig kunne medarbejdere opfordres til fysisk aktivitet og til at bruge tid væk fra skærmen.

Det er op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvad der giver bedst mening, så virksomhedskulturen dyrkes på hjemmekontoret og på arbejdspladsen.

Det måske vigtigste element i forhold til at skabe trivsel og være en moderne og attraktiv arbejdsplads er at udvise ægte tillid til, at medarbejderne er mere produktive og motiverede, når de arbejder i en hybrid model.

Fleksibiliteten og muligheden for at tilrettelægge sin egen dagligdag er i høj kurs hos vores medarbejdere. Denne fleksibilitet og frihed under ansvar er en central del af kulturen hos os, og vi har set den positive effekt af denne måde at arbejde på gennem mange år.

Men selvom medarbejderne ikke i samme omfang gør brug af virksomhedernes fysiske lokaler, har virksomhederne stadig et ansvar for det gode arbejdsmiljø.

Arbejdspladsen er i disse tider i rivende udvikling, og det påhviler den enkelte virksomhed at sikre, at trivslen kan følge trop.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S