Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Ny senior-pc skal få alle med på den digitale udvikling

Siden 1. november har alle danskere skullet modtage deres offentlige post digitalt. Det har givet hovedbrud hos mange – især ældre – danskere, som ikke allerede har en PC – eller mod på at anskaffe sig en. Til præcis den gruppe lancerer Doro nu sin første PC. Filosofien er den samme som med Doros telefoner: at give alle let adgang til PC’ens muligheder med en enkel, intuitiv og brugervenlig computer.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Digitaliseringen – og senest den digitale postkasse – udfordrer hver dag mange danskere. For nu er det ikke længere op til den enkelte at vurdere, om en PC er den rigtige investering.

"Tal fra Danmarks Statistik viser, at op mod 400.000 ældre over 65 år aldrig har brugt en computer, og vores egne undersøgelser viser, at omkring 40 pct. af seniorerne synes, at en PC er for kompliceret til dem. De tal vil vi lave om på", siger Rudi Iversen, der er dansk country manager hos Doro, som har mange års erfaring med digitale hjælpemidler til netop denne målgruppe.

"Vi har længe haft et ønske om at udvide vores sortiment med en brugervenlig PC. Vores mission er at bygge bro over den digitale kløft, vi ser mellem generationerne. Vi har en masse erfaringer fra udvikling af mobiltelefoner og smartphones, som vi har kunnet bruge til at udvikle en PC med udgangspunkt i seniorernes behov og præferencer", fastslår Rudi Iversen.

Komplet pc

Den nye PC, som nu lanceres i hele Norden, er en bærbar 15,6” med en komplet brugerflade. Den har touchskærm, fordi den type navigation er langt mere intuitiv for målgruppen end en mus. Der er ikke bare tale om en ”opstarts-PC”, men om en komplet computer med internet, mail, tekstbehandling, regneark, videotelefoni, spil, billedbehandling osv.

Forskellen er, at alt har været igennem Doros udviklingsafdeling og er blevet tilpasset målgruppen. Det er dog stadig muligt at skifte mellem Doro-brugerfladen og en almindelig Windows brugerflade, hvis PC’en fx skal bruges af andre.

Fjernstyring fra pårørende

Doro EasyPC skal ikke sættes op, men kan tages i brug med det samme. Den skal blot tilkobles strøm og internet, så er den kørende. Brugeren bliver guidet gennem funktionerne, men er der behov for ekstra vejledning, kan man nemt trykke på ”Hjælp” og på den måde enten få adgang til sin manuel, eller bede om ”fjernassistance” fra en af sine kontaktpersoner.

Når man anmoder om fjernassistance, modtager kontaktpersonen pr. mail et link, hvorfra han/hun kan få adgang til at fjernstyre PC’en live, mens brugeren sidder og kigger på.

Familemedlemmer og venner kan desuden logge direkte ind på PC’en via My Doro Manager og derfra hjælpe brugeren med at opdatere kalender og kontaktpersoner samt dele billeder fra deres egen PC eller Tablet.

Færre funktioner - nemmere programmer

Ligesom brugerfladen er enkel og intuitiv, er også programmerne som fx tekstbehandling og fotoprogram udviklet, så de er enkle, ligetil og uden en masse af de funktioner, der kan virke forvirrende for målgruppen. Alt er holdt enkelt og brugervenligt – helt som Doros telefoner. Programmerne er dog 100 pct. kompatible, dvs. dokumenter fra Doro EasyPC kan fx nemt åbnes og bruges på ”almindelige” PC’er.

Keyboardet er specialudviklet efter Doros filosofi om tydelige bogstaver, overskueligt og enkelt design og behagelige taster. Alle overflødige ikoner og tegn er fjernet, og keyboardet er forsynet med direkte ét-tryks-taster til de mest brugte genveje.

Videosamtaler uden software-installation

Den nye Doro EasyPC giver også mulighed for at foretage videosamtaler med familie og venner. Doro har udviklet sit eget system til videotelefoni, hvor brugeren blot klikker på den kontaktperson, han/hun ønsker at ringe op til. Har vedkommende Doros video-software installeret på sin PC, ringes der op som med andre systemer (som fx Skype). Har personen derimod ikke Doros software installeret, afsendes en e-mail med et link, som modtageren kan klikke på, og videosamtalen foregår derefter direkte i webbrowseren, uden at der skal installeres ny software.

Gratis support

Har man brug for hjælp, kan man altid ringe til Doros danske support. Modsat andre producenter kræver Doro ikke et månedligt abonnement – hverken for at bruge PC’en eller modtage support. Har du først købt PC’en, er supporten gratis.

Doro EasyPC er i handlen nu til en vejledende pris på 6.999 kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere