Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Spar flere hundrede kroner - tjek dit mobilforbrug

Slagtilbud, indholdspakker og familie-abonnementer. Halvdelen af danskerne finder det svært at gen-nemskue junglen af mobil-abonnementer. Men faktisk kan en halv times research spare dig for mange hundrede kroner om året. For det er sjældent, at pakkerne og de lokkende slagtilbud er billigst.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ifølge en undersøgelse udført af Voxmeter for OiSTER i sommeren 2014, så mener 43,5 procent af danskerne, at teleselskabernes mobil-pakker er svære at gennemskue. Og knapt hver fjerde dansker ville egentlig foretrække selv at sammensætte deres mobil-abonnement.

Alligevel bliver markedet for mobil-abonnementer stadig mere uoverskueligt i form af intro-tilbud, indholdspakker og familierabatter. Her mister man let overblikket over hvor meget man egentlig betaler i forhold til, hvad man rent faktisk bruger - ikke kun i form af taletid og data, men også i forhold til indhold som musik- og filmtjenester.

Men der findes faktisk hjælp at hente mange steder på nettet, hvor man hurtigt kan få overblik over de for-skellige tilbud. Et af disse steder er websitet Mobiltefonipriser, der løbende overvåger mar-kedet for mobilabonnementer.

“I følge Simon Juhl, CEO hos mp.dk, er priserne blevet halveret på mobilabonnementer over det seneste stykke tid og langt de fleste klarer sig i dag fint med et abonnement til under 100 kroner pr. måned. Des-værre er der ikke så mange, der faktisk tjekker deres regninger og forbrug, eller gør sig klart, hvad de egentlig har brug for. Så der er ikke noget at sige til, at forbrugerne bliver forvirret over slagtilbud med halv pris i en given periode, eller indholdspakker, der på papiret giver store besparelser.”

“Simon Juhl, udtrykker bekymring for tendensen til familie samlepakke tilbud, der forudsætter samme for-brug blandt alle familiemedlemmer. Det vil aldrig være tilfældet, og der kan ofte spares flere hundrede kro-ner ved at vælge det billigste mobilabonnement på markedet til hvert enkelt familie medlem i stedet. Lige-sådan med mobil-abonnementer, der har tilknyttet en masse ekstra indholdstjenester, hvor man måske reelt set kun benytter sig af en til to tjenester og alligevel supplerer med andre tjenester ved siden af. Så bliver det, i en eller forstand, blot et skalkeskjul for et meget dyrt mobilabonnement.”

Eksempel 1 - Indholdstjenesterne

En af de største underholdningspakker på markedet koster 249 kroner om måneden. Oven i mobilabonne-mentet får man ikke mindre end 12 indholdstjenester oven i, blandt andet HBO, Telmore Play med 1 million musiknumre, Politiken online og Mofibo. Det er et rigtig godt tilbud -især, hvis du har brug for alle indholds-tjenesterne og/eller ikke har abonnement på andre ved siden af. Og så er der jo lige, om du rent faktisk bruger 5 GB data og/eller taler så meget, at du har brug for fri tale. Altså en masse “hvis”, du er nødt til at tænke over.

Eksempel 2 - familierabatten

Der findes en del eksempler på samlerabatter, der på papiret giver store besparelser. Men igen gælder det om at være opmærksom på, hvad de enkelte medlemmer i familien egentlig har af forbrug og behov. Lige-ledes i forhold til de forskellige indholdstjenester, der følger med nogle af abonnementerne - er det noget alle i familien har brug for.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere