Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Ifølge en undersøgelse udført af Voxmeter for OiSTER i sommeren 2014, så mener 43,5 procent af danskerne, at teleselskabernes mobil-pakker er svære at gennemskue. Og knapt hver fjerde dansker ville egentlig foretrække selv at sammensætte deres mobil-abonnement.
Alligevel bliver markedet for mobil-abonnementer stadig mere uoverskueligt i form af intro-tilbud, indholdspakker og familierabatter. Her mister man let overblikket over hvor meget man egentlig betaler i forhold til, hvad man rent faktisk bruger - ikke kun i form af taletid og data, men også i forhold til indhold som musik- og filmtjenester.
Men der findes faktisk hjælp at hente mange steder på nettet, hvor man hurtigt kan få overblik over de for-skellige tilbud. Et af disse steder er websitet Mobiltefonipriser, der løbende overvåger mar-kedet for mobilabonnementer.
“I følge Simon Juhl, CEO hos mp.dk, er priserne blevet halveret på mobilabonnementer over det seneste stykke tid og langt de fleste klarer sig i dag fint med et abonnement til under 100 kroner pr. måned. Des-værre er der ikke så mange, der faktisk tjekker deres regninger og forbrug, eller gør sig klart, hvad de egentlig har brug for. Så der er ikke noget at sige til, at forbrugerne bliver forvirret over slagtilbud med halv pris i en given periode, eller indholdspakker, der på papiret giver store besparelser.”
“Simon Juhl, udtrykker bekymring for tendensen til familie samlepakke tilbud, der forudsætter samme for-brug blandt alle familiemedlemmer. Det vil aldrig være tilfældet, og der kan ofte spares flere hundrede kro-ner ved at vælge det billigste mobilabonnement på markedet til hvert enkelt familie medlem i stedet. Lige-sådan med mobil-abonnementer, der har tilknyttet en masse ekstra indholdstjenester, hvor man måske reelt set kun benytter sig af en til to tjenester og alligevel supplerer med andre tjenester ved siden af. Så bliver det, i en eller forstand, blot et skalkeskjul for et meget dyrt mobilabonnement.”
Eksempel 1 - Indholdstjenesterne
En af de største underholdningspakker på markedet koster 249 kroner om måneden. Oven i mobilabonne-mentet får man ikke mindre end 12 indholdstjenester oven i, blandt andet HBO, Telmore Play med 1 million musiknumre, Politiken online og Mofibo. Det er et rigtig godt tilbud -især, hvis du har brug for alle indholds-tjenesterne og/eller ikke har abonnement på andre ved siden af. Og så er der jo lige, om du rent faktisk bruger 5 GB data og/eller taler så meget, at du har brug for fri tale. Altså en masse “hvis”, du er nødt til at tænke over.

Eksempel 2 - familierabatten
Der findes en del eksempler på samlerabatter, der på papiret giver store besparelser. Men igen gælder det om at være opmærksom på, hvad de enkelte medlemmer i familien egentlig har af forbrug og behov. Lige-ledes i forhold til de forskellige indholdstjenester, der følger med nogle af abonnementerne - er det noget alle i familien har brug for.
