Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der er flere måder at komme omkring det rækkeviddeproblem, der fortsat hæmmer elbilerne. Større batterier er én måde, men mere effektivt, bæredygtigt og økonomivenligt er det at oplade hurtigere. Hvis man kan oplade bilen på ti minutter gør det ikke så meget, hvis rækkevidden "kun" er 400-500 kilometer.
Det bliver snart muligt. Viridi E-mobility Technology, der ejes af kinesiske Geely, har præsenteret en ny Supercharger 2.0-teknologi, som er i stand til at oplade elbiler ved 600 kW. Det skriver sitet iNPUT.dk.
Med så kraftfuld opladning, skal der være strøm nok til 300 kilometer på kun 5 minutter.
De fleste nuværende elbilsmodeller har rækkevidde på 400-500 kilometer og hvis vi tager med i beregningen at den den sidste del af opladningen sker lidt langsommere, vil en fuld opladning for en gennemsnitsbil formentlig tage cirka ti minutter.
Måske på vej til Volvo og Polestar
Den hurtige opladning skal være mulig på CATL’s nye Qilin 3.0-batteri og for at håndtere den enorme varme der genereres, har Viridi udviklet en ny form for væskekøling til standerne.
I første omgang vil det blive biler fra brandet Zeekr, der vil kunne udnytte den hurtige opladning. Bilmærket ejes af Geely, som også har Volvo og Polestar i folden. Der vil derfor være en realistisk mulighed for at teknologien også finder vej til disse brands.