Hvad er værst – bøden eller tabet af nuværende og potentielle kunder?

Klumme: Danske virksomheder bør gøre de rigtige ting af de rigtige årsager - er det allerede for sent at komme i gang?

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Jeg har sagt det før, men gentager det gerne.

Igennem mine over 20 år indenfor it og cybersikkerhed har jeg aldrig personligt anbefalet eller implementeret nogen foranstaltninger blot fordi disse var anbefalinger fra andre. Det være sig eksterne revisorer, interne revisorer eller andre eksterne eksperter.

Beslutningen om implementering og om at følge en anbefaling har altid haft udgangspunkt i, om det gav mening for virksomheden og dens kunder.

Kravene i NIS2 direktivet giver, i mine øjne, langt hen ad vejen rigtig god mening at implementere i forhold til at beskytte egne og ikke mindst kunders data.

Hvad er NIS2 (Network and Internet Security)?

NIS2 er et EU-direktiv, som har til formål at beskytte infrastrukturen og de tjenester og produktioner, som er vigtige for samfundet, mod nedbrud og cyber trusler. Det skal ske via et højt, ensartet niveau af cyber- og informationssikkerhed på tværs af EU.

NIS2 har særligt fokus på to områder:

  • Ledelseskrav til virksomheden
  • Sikkerhedskrav til virksomheden
Med vedtagelsen af NIS2 følger også et skærpet ansvar, for ledelse og bestyrelsen omkring, at leve op til kravene - og der kan gives bøder på op til to procent af virksomhedens årlige omsætning, hvis ikke man gør.

Hvornår blev NIS2 EU-direktivet vedtaget og hvornår træder det i kraft?

NIS2 direktivet blev efter mange og lange drøftelser vedtaget og publiceret d. 27. december 2022. Som normalt med disse direktiver har man ca. 18 måneder til at implementere de krævede foranstaltninger.

I tilfældet NIS2 træder direktivet i kraft d. 18. oktober 2024.

Hvem bliver omfattet af NIS2 direktivet?

Det oprindelige NIS direktiv var rettet mod sektorerne for kritisk infrastruktur, såsom:

  • Sundhedssektoren
  • Transportsektoren
  • Vandforsyning
  • Digital Infrastruktur
  • Bank- og finansmarkedsinfrastruktur
  • Energisektoren
Med NIS2 udvider man nu omfanget af sektorer til også at inkludere vigtig infrastruktur, såsom:
  • Udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnetværk eller -tjenester
  • Spildevand og affaldshåndtering
  • Fremstilling af ekstra vigtige produkter (f.eks. lægemidler, medicinsk udstyr og kemikalier)
  • Fødevarer
  • Digitale tjenester (f.eks. sociale netværksplatforme og datacentertjenester)
  • Rummet (f.eks. rumfart)
  • Post- og kurertjenester
  • Offentlig administration

Min opfordring til virksomhedernes ledere og bestyrelser

Hvis man er i tvivl om, om man er underlagt NIS2 kan man få det afklaret med hjælp fra en af de mange juridiske eksperter indenfor området.

Hvis man er underligt NIS2 direktivet og ikke allerede er startet compliance arbejdet, bør man komme i gang hurtigst muligt.

Det første, man efter min mening, bør gøre er at få afklaret om man er NIS2 compliant og hvilke initiativer der i fald man ikke er, i så fald skal til for at blive compliant.

Hvad kan I som virksomhed gøre?

Den mest oplagte og effektive måde at få et overblik over sin compliancesituation er at lave eller få lavet en NIS2 fit/gap analyse.

En sådan analyse skal gerne give virksomheden og ledelsen et overblik over dens nuværende compliance situation, samtidig med at den bør give konstruktive og operationelle input til, hvilke initiativer der skal til for at virksomheden, dens ledelse og bestyrelse lever op til kravene fra NIS2.

I forhold til de tidligere nævnte to områder, ”Ledelseskrav” og ”Sikkerhedskrav”, bør man stille sig selv en lang række spørgsmål, såsom:

  • Har virksomheden etableret risikostyring – husk at denne også skal beskrive roller og ansvar
  • Har virksomheden udarbejdet og implementeret de krævede politikker, såsom it-sikkerheds politik, Netværkssikkerhed- og krypterings politik, politik for ansvarlig dataanvendelse m.fl. (husk, at kontrollere at indholdet i disse politikker lever op til kravene fra NIS2)
  • Har virksomheden udarbejdet en it-beredskabsplan
  • Er der udarbejdet awareness- og træningsplaner for de forskellige niveauer i organisationen - fra brugere til bestyrelsen
Summa summarum
  1. Få afklaret om din virksomhed er en af de hundredvis af danske virksomheder, som falder under det nye NIS2 EU-direktiv
  2. Er din virksomhed omfattet af NIS2 - lav eller få hurtigst muligt lavet en NIS2 compliance fit/gap-analyse
  3. Implementer de foranstaltninger fit/gap-analysen afdækker der mangler for at leve op til kravene
  4. Implementer foranstaltningerne på en pragmatisk og effektiv måde, som giver mening i forhold til at beskytte dine og dine kunders data

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job