Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Fagforening: Zoom-feberen er kommet for at blive / Dansk AI-startup lander Coca-Cola og Nike som kunder / Google investerer 14 milliarder i OpenAI-rival

Morgen-briefing: Fagforening: Zoom-feberen er kommet for at blive. Dansk AI-startup lander Coca-Cola og Nike som kunder. Google investerer 14 milliarder i OpenAI-rival. Datatilsynet vil give hurtigere vejledning. Digitaliseringsminister udgiver bog, og så er det 85 år siden, at et radiospil fik folk til at tro, at jorden blev invaderet af rumvæsener.

Godmorgen venner

Det er i dag mandag 30. oktober, og her har du ugens første morgen-briefing fra Computerworld

Denne morgen er det den altid morgenfriske Jacob Wittorff, der har sat sig klar bag tasterne i sit dobbeltradede jakkesæt med tilbagestrøget Al Pacino-hår og en friskbrygget espresso ved hånden.

Dagens første historie handler dog om danskere, der drømmer om, at teknologien kan give dem et mere tilbagelænet arbejdsliv, der ikke behøver lyder som et Euroman-portræt.

Fagforening: Zoom-feberen er kommet for at blive

For mange danskere drømmer ifølge Berlingske om at fastholde de arbejdsvaner, som de blev vænnet til under corona-pandemien, hvor arbejdsopgaverne kunne klares i bløde joggingbukser og morgenhår fra hjemmekontoret.

Og Mette Knudsen, afdelingschef i Djøf rådgivningscenter, spår, at der er gode muligheder for, at danskere også i fremtiden kan klare en del af arbejdsopgaverne via Teams og Zoom.

“Så længe der er meget lav ledighed, og mange gerne vil have nogle hjemmearbejdsdage, så bliver arbejdspladserne også nødt til at tilbyde det, når de rekrutterer,” siger hun til Berlingske.

Ifølge en undersøgelse fra Djøf oplever 52 procent af danskerne, at de er mere effektive når de arbejder hjemmefra og hver fjerde har et ønske om at kunne arbejde endnu mere hjemmefra.

Alligevel viste en stor international undersøgelse blandt topchef ifølge Berlingske for nylig, at størstedelen forudser at Zoom-feberen er snart er forbi og alle ansatte er tilbage på kontorerne under helt normale vilkår i løbet af de næste tre år.

Dansk AI-startup lander Coca-Cola og Nike som kunder

Den danske kunstig intelligens-virksomhed Sonar har kun haft sit produkt på markedet i et år, men selskabet har allerede landet en stribe store multinationaleselskaber som kunder.

Ifølge Børsen har Sonar således allerede indgået aftaler med virksomheder som Coca-Cola, Nike, Heineken, Ikea og L’Oreal.

Selskabets produkt bruger generativ AI til at generere kundeindsigter i form af tekst og billeder.

Google investerer 14 milliarder i OpenAI-rival

Alphabet, Googles moderselskab, vil investere lige knap 14 milliarder kroner i kunstig intelligens-selskabet Anthropic, som er en rival til OpenAI, der som bekendt står bag ChatGPT.

Google er allerede investor i selskabet, men har ifølge nyhedsbureauet Reuters besluttet øjeblikkeligt at investere cirka 3,5 milliarder kroner i selskabet samt forpligtiget sig at investere yderligere 10,5 milliarder kroner i selskabet i løbet af de kommende år.

Datatilsynet vil give hurtigere vejledning

I fremtiden vil Datatilsynet være klar med hurtigere vejledning til organisationer, der skal anmelde databrud i forbindelse med eksempelvis et hackerangreb.

På sin hjemmeside forklarer Datatilsynet, at den hurtigere rådgivning vil ske i form af såkaldte emnespecifikke vejledninger, som tilsynet er begyndt at udsendte.

“Der er eksempelvis konkret vejledning klar til brud, der vedrører ransomware, passwordsikkerhed, logning og phishing - og dermed kan man hurtigt få hjælp til det problem man står med som myndighed eller virksomhed, der har konstateret et brud,” skriver Datatilsynet.

Læs mere om de nye emnespecifikke vejledninger her.

Digitaliseringsminister udgiver bog

Marie Bjerre (V), der er minister for digitalisering og ligestilling, har sammen fire andre Venstre-politiker udgivet en ny debatbogen.

Udover Marie Bjerre er Morten Dahl, Linea Søgaard-Lidell, Christoffer Lilleholt og Mads Duedahl også forfattere til bogen.

Bogen der hedder ‘Må jeg være fri’ udkommer på Gyldendal i morgen.

I dag for 85 år siden: Fake news om Mars-invasion skabte panik

Fake news kan i dag sprede sig lynhurtigt på sociale medier, men det kunne også lade sig gøre i radioens tidsalder.

Det skete eksempelvis 30. oktober 1938, da Orson Welles virkelighedstro radiospil Klodernes Kamp blev transmitteret på den amerikanske radiostation CBS, hvilket for 85 år siden i dag skabte panik blandt nogle lyttere, der troede, at radiospillet som handler om en invasion fra det ydre rum var en virkelig radioreportage.

Radiospillet er bygget på HG Wells science fiction-roman af samme navn fra 1898, som handler om rumvæsener fra Mars, som på grund af ressource-mangel på deres egen planet forsøger at invadere og kolonisere jorden.