I næsten ethvert nordisk hjem står der mindst et møbel indkøbt og ofte hjemslæbt fra IKEA.
Men når møbelkædegiganten selv køber ind til medarbejderkantinen, foregår det elektronisk.
Med indgåelsen af en ny global aftale skal alle leverandører af alle indirekte varer og serviceydelser til IKEA – altså ikke varelager, men eksempelvis hylder og skærme samt selve varehusenes bygninger– kunne afregne via den nordiske indkøbsplatform IBX, som har Novo Nordisk i ejerkredsen.
196 lande
IBX kan ikke løfte sløret for værdien af handlen, men det drejer sig om infrastruktur til 196 varehuse i 74 lande.
IBX har konkurrence på det danske marked fra Gatetrade, der primært blev sat i verden for at sætte de statslige indkøb i system men som også satser på det private marked.
Gatetrade gik gennem likvidering og salg sidste år men er nu på vej tilbage som aktiv spiller på markedet og en omsætning på portalen på omkring to milliarder kroner.
Imens har IBX via opkøb af blandt andre tyske Trimondo vokset sig til den største spiller for elektronisk B2B-handel på det europæiske marked.
IBX har en palet af store nordiske virksomhedsnavne fra Arla over Lundbeck til Volvo og Skanska i kundekredsen, og i sommer kunne man føje LEGO til listen.
IBX’s erklærede strategi har været en helt bevidst strategi at satse på at lave indkøbsløsninger for internationalt funderede virksomheder med base i Skandinavien. Desuden driver selskabet en offentlig indkøbsplatform i Norge.
Selskabets egen omsætning blev på knap 85 millioner svenske kroner i første halvår af 2005.
Computerworld skrev onsdag, at Gatetrade sidste år lukkede ned. Det kom dog ikke til at fremgå, at selskabet efter bestyrelsens beslutning om at lukke blev solgt til Consolidated Holding og igen er aktivt og lever i bedste velgående. Vi beklager fejlen, som nu er rettet i teksten.