Agil tænkning giver gladere kunder

SPECIALESKRIVERNE: En case om kravstyring inden
for bygge- kontra it-branchen fik fire studerende fra Aalborg Universitet til at kigge nærmere på paradigmer til kravstyring af it-projekter.

Forfattere:
Karsten Stig Andersen, 28 år, Louise Hvid Dalum, 26 år, Gauri Varma, 25 år og Jeppe Klausen, 23 år. Alle studerer til cand.scient på informatiklinjen på det teknisk-naturvidenskabelige fakultet på Aalborg Universitet. Computerworld har talt med Jeppe Klausen om de fires speciale.

Skriver speciale om:
– Kravstyring inden for software-projekter. Sammenligner det traditionelle paradigme med det agile paradigme.

Med andre ord:
– Vi kigger nærmere på, hvordan man finder kundens behov udfra de to forskellige paradigmer, hvordan de to syn varierer, og hvilken model der er bedst.


Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Jeppe Klausen skrev om "Kravstyring inden for software-projekter".
Se flere specialer

Hvad er forskellen på de to?
– I den traditionelle form for kravstyring præciseres kundens behov fra starten, og alt bliver meget nøje dokumenteret. I den agile kravstyring kommer kunden også med ønsker, men disse bliver evalueret undervejs, hvor man hele tiden laver små prototyper af den software, kunden giver udtryk for, at han vil have.

Hvad er konklusionen?
– Den agile metode er oftest den bedste, da kunden i den traditionelle kravstyringsmodel har en tendens til at komme med en masse ønsker i starten, som de kan ende med ikke at have behov for alligevel. Men samtidig spiller det også ind, hvilken kunde der er tale om. En militær virksomhed med meget strenge sikkerhedskrav vil for eksempel kunne foretrække en dokumenteret kravstyring, hvor alt er dokumenteret ned i mindste detalje.

Hvordan fik I ideen?
– Vi har lavet cases om det på tidligere semestre, hvor vi blandt andet undersøgte kravstyring inden for bygge- og it-branchen, og hvordan det adskiller sig i de to brancher. På baggrund af de cases kom vi frem til, at software er mere abstrakt for kunden at forholde sig til end for eksempel en bygning, hvilket derfor kunne tyde på, at kundens behov vil være svære at fastlægge i starten af en software-udviklingsproces.

Hvad er dine fremtidsplaner?
– Jeg har mit eget webudviklingsfirma ved siden af studiet, som jeg helt sikkert vil fortsætte med efter specialet. Det har kørt sideløbende med studiet de sidste fire år, og det bliver sjovt at have mere tid til det.

De fire studerende afleverer deres speciale i starten af juni.

HVAD ER DIT SPECIALE?

Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig. Ring eller skriv til Tine Havkrog Jensen på 77 300 363 eller t.jensen@cw.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere