Det går kanon! Masser af penge! Arh, det er spin!!

Klumme: Alt her i verden er ikke lykke og gammen, selv om spin-folkene gerne vil have det til at se sådan ud. "Great job. Having fun. Big money". Hvorfor er det lige, at vi ikke må lære af de andres fejl?

Artikel top billede

I det politiske liv har vi kendt dem så længe, at de nu udgør en helt integreret del af selve spillet:

Spindoktorerne.

Alle politikere med reel magt (eller ambitioner om at få det) har en. Sidste år kom det så vidt, at man i medierne mere diskuterede oppositions­lederens spindoktor end hendes egen politik.

Men spin vinder også indpas uden for det politiske miljø. Spin bliver i højere grad en del af den måde mange organisationer opererer.

Great job, big money

Vi ønsker at iscenesætte vores egen præstation, vores afdeling eller vores virksomhed i forhold til omverdenen.

Da jeg for mange år siden startede i konsulentbranchen, var jeg på kursus i USA.

Her fik vi at vide, at når vi møder en bekendt, der spørger, hvordan det går, skal vi svare: “Great job. Big money. Having Fun.”

Den ærkeamerikanske opfattelse er, at hvis man opfører sig som en succes og bliver opfattet som en succes – ja, så er man en succes.

Branding- og PR-rådgivere tjener gode penge på at hjælpe virksomheder med at sikre den rigtige eksponering af medarbejdere, projekter og strategier.

“Great company. Lots of success. Having Fun.”

Det er nok kun den halve historie

Tag til en vilkårlig konference, og dygtige medarbejdere vil holde velforberedte indlæg om succesfulde projekter, som vi alle kan lære af.

Problemet er blot, at vi alt for ofte præsenteres for den halve historie.

Historien om alt det, der gik godt. Vi får en spin-version, der ikke udstiller det beskidte vasketøj.

Vi hører alt for sjældent: “Her stoppede projektet på grund af en fuldstændig irrationel diskussion i styregruppen mellem salgsdirektøren og produktionsdirektøren. Jeg burde have set det, men overså alle advarselssignalerne og vadede lige ind i minefeltet. Det kostede os to måneder”.

Hvorfor må vi ikke høre det?

Det er den slags problemer, alle løber ind i. Det er netop den slags tilsyneladende enkeltstående problemer, der viser, hvad der kan få projekter af sporet.

Det er ikke min skyld

Det har været en udfordring at sikre spinfri indlæg til den nordiske eGovernment-konference i København, som Gartner holder om to uger.

Traditionen er blevet, at man beskriver den tilsyneladende lige vej til succesen. Problemer på vejen er som regel ikke selvforskyldte.

Holder man et indlæg på en konference, er det altid værd at tænke på, at de fleste af tilhørerne er travle personer.

De har valgt at investere en time af deres sparsomme tid på at høre på en. De er formentlig ikke interesseret i at få reklame, skønmaleri eller spin.

Vi lærer, når de dygtige fortæller om deres succeser.

Men vi lærer endnu mere, når de også fortæller om de ting, der gik galt, om de problemer, de stødte ind i, og om de fejl, de selv og andre begik.

Den pletfrie fremstilling giver et fuldstændig urealistisk billede af mennesker og virksomheder, der aldrig begår fejl.

Alle ved jo, at det ikke er sådan i virkelighedens verden.

Jeg tror, vi alle har mødt en bullshitter, der kan få selv det ringeste projekt til at fremstå som en succes og sine egne præstationer til at ligne den rene åbenbaring af indsigt, visdom og talent.

Det er jo at vise respekt

Kun ved at fortælle den fulde historie viser man andre respekt. Så når du bliver bedt om at fortælle om et projekt, der gik godt – så husk også at fortælle om problemerne:

Og lov mig i øvrigt en ting. Stil et spørgsmål, når en oplægsholder i fremtiden præsenterer dig for et konferenceindlæg, der har bare en svag hørm af spin:
“Hvilke fejl begik I, og hvad kan vi lære af dem?”

Henrik Zangenberg, managing partner for Gartner Danmark.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S