Teleanalytiker: It-borger.dk får dumpekarakter

IT- og Telestyrelsens nye hjemmeside, it-borger.dk, er utilstrækkelig og misledende, mener teleanalytiker. Styrelsen tilbageviser kritikken og holder fast i, at forbrugerne kan stole på den nye guide.

03.

Det er den karakter, som teleanalytiker John Strand, Strand Consult, giver IT- og Telestyrelsens nye it- og teleportal, it-borger.dk.

"Portalen er en trussel mod de forbrugere, som den er oprettet for at beskytte,” siger John Strand til Computerworld.

Ude af trit med virkeligheden

Han kritiserer især, at mange af funktionerne på siden er svære at finde eller ude af trit med virkeligheden.

Eksempelvis fremhæver han Teleguiden, som efter hans mening er totalt ubrugelig, hvis man skal basere sit abonnement udelukkende på sms-forbrug.

"Først og fremmest kan man umiddelbart højst vælge 50 sms’er om ugen, hvilket slet ikke svarer til de omkring 2.000 sms’er, som en unge pige sender om måneden. Og når man har valgt 50 sms’er opstiller hjemmesiden teleudbyderne på en måde, der er vildledende," siger John Strand.

Det forklarer han med, at Tele2 som den øverste på den opstillede liste langtfra er den billigste udbyder.

"Kunderne vil altid betragte det øverste som det billigste. Og det er i dette tilfælde et produkt, der tager 50 øre for sms", påpeger han.

Teleguiden får yderlige kritik af John Strand.

”Guiden tager slet ikke hensyn til flatrate-abonnementer (tal-så-meget-du-vil), som i mange tilfælde kan være meget fornuftige, hvis man enten taler meget eller sender mange sms’er, som unge mennesker gør," udtaler han.

På den baggrund mener han ikke, at den kan bruges af unge mennesker med et højt forbrug, som ellers kunne spare mange penge på det rigtige abonnement.

Brugerne kan benytte udvidede profiler

IT- og Telestyrelsen påpeger, at der kan rettes kritik mod enhver prisguide, og kritikken måske skyldes manglende indsigt i funktionaliteten.

"Vi søger jo at gøre et uigennemskueligt marked mere tilgængeligt for borgerne med vores prisguide, der er udarbejdet sammen med teleselskaberne2, siger kontorchef Morten Ellegaard fra IT- og Telestyrelsen.

Han tilbageviser John Strands kritik med, at styrelsen har brugt sin oprindelige regnemotor fra en tidligere teleprisguide.

"Vi har valgt at holde fast i vores brugerprofil med 50 sms’er fra vores oprindelige teleprisguide, så vi er sikre på, at regnemotoren ikke laver fejl, og så vi kan trække brugbar statistik. Men hvis man skal beregne mere end 50 sms’er om ugen, så kan man gå ind i en udvidet profil inde i guiden,” forklarer han.

Den udvidede profil findes som et faneblad under undermenupunktet ”Start Guiden”.

Teleselskaberne spekulerer i prisguiden

Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark hilser it-borger.dk meget velkommen.

"Sitet vil øge gennemsigtigheden for købet af mobilprodukter. Men kunderne skal selvfølgelig selv holde sig opdateret om de nye produkter," siger han.

John Strand forklarer dog, at teleselskaberne vil udnytte IT- og Telestyrelsens prislister over teleselskaber, så det enkelte selskab kan blive placeret højt på listen.

”I andre lande arbejder teleselskaberne med produkter, der kommer godt ud i den slags prisguide. Og det sker selvfølgelig også i Danmark, når it-borger.dk er blevet analyseret. Og på den måde bruger man et offentligt stempel til at fremhæve nogen selskaber og nedgøre andre”, forklarer John Strand.

Men det tilbageviser Morten Ellegaard fra IT- og Telestyrelsen.

”De selskaber, der kommer bedst ud af på it-borger.dk er reelt også de billigste,” afslutter han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere