Google køber DoubleClick for 17 milliarder kroner

Søgegiganten Google køber reklamefirmaet DoubleClick. Med en pris på 17 milliarder kroner giver salget DoubleClicks investor indsatsen tilbage med 800 procent oven i.

Med en milliard-dollar investering som nærmer sig rekord i branchen offentliggjorde søgegiganten Google fredag købet af bannerfirmaet Doubleclick.

Prisen på 17 milliarder kroner afspejler et vendepunkt for Doubleclick, der i 2005 indtjente omkring fem en halv milliarder kroner og siden solgte frasolgte dele af firmaet.

Med gigantens underskrift på papiret kan investorerne efter fredagens salg inkassere en fortjeneste på 800 procent, skriver Wall Street Journal.

Med købet af DoubleClick står Google endnu stærkere på markedet for internetbaserede reklamer.

Hurtigere og mere målrettede annoncer

”Det vigtigste ved købet af DoubleClick er, at annoncen vil være hurtigere og være langt mere målrettet, siger Googles topchef Eric Schmidt.

Men købet gør også det i forvejen følelsesladede forhold til intetnetudgiverne mere kompliceret.

Firmaene er ofte afhængige af Googles annonceservice og søgemaskine for at nå ud til kunderne.

Frygten er, at et endnu stærkere Google vil indskrænke deres egne vækstmuligheder.

DoubleClick medbringer en lang liste over samarbejds-partnere som giganten kan bruge i et fremstød mod at udvide de korte tekstbaserede annoncer med andre tiltag.

På kundelisten står firmaer MySpace og AOL.

Firmaet driver også en service ved navn Performics, der hjælper annoncører med at placere annoncer på søgemskiner som eksempelvis Google.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere