Sms'er kan spare det offentlige for millioner

Vi skal til at sms'e med det offentlige. Borgerne får bedre service og det offentlige kan spare millioner, lyder det fra Den Digitale Taskforce. Samtidig viser en Telia-undersøgelse, at danskerne er klar.

To nye undersøgelser peger på, at danskerne kan få bedre service og det offentlige millionbesparelser ved at sende sms'er.

Hvis vi begyndte af få sms-påmindelser, når vi skal på sygehuset, til forældremøde på folkeskolen eller hente muld på genbrugspladsen er der både penge at hente og bedre service for danskerne. Og vi er klar.

Det er konklusionen på to forskellige undersøgelser af smser og det offentlige.

Den ene stammer fra Den Digitale Taskforce, som har fået Rambøll til at undersøge NemSMS, som er et oplæg til en national sms-platform for det offentlige.

Konklusionen bygger på en kortlægning og beregning af konsekvenserne, hvis man indførte NemSMS på Rigshospitalet.

Med det som udgangspunkt viser beregningen, at der kan spares mellem 38 og 133 millioner kroner på landsplan alene på sygehusområdet. Den store usikkerhed skyldes manglende erfaringer.

"Det er meget afhængig af, hvad det betyder for folk, at de får en påmindelse på sms," siger Ronnie Eriksson fra Den Digitale Taskforce.

Befolkningen er klar

Undersøgelsen kommer samtidig med at Telia har meldt ud, at danskerne er klar til sms'er fra læger, skoler og ældrepleje. Firmaet har spurgt et repræsentativt udsnit af danskere og danske virksomheder, om de vil have kontakt til det offentlige med sms.

Når det gælder lægebesøg ville mere end hver anden dansker gerne have en sms som påmindelse. Den samme tendens viser sig på andre områder i Telias undersøgelse.

Halvdelen siger ja til kontakt med skole og børnehave om udflugter og lignende. Hver tredje vil gerne have kontakt direkte med plejehjem eller ældreplejen hos familiemedlemmer.

"Det er jo noget vi kan bruge til at se på fremtidige produkter," forklarer pressechef i Telia Danmark, Rune Fick Hansen.

Klar om et år

Det store system, NemSMS, skulle ifølge oplægget fra Den Digitale Taskforce være en landsdækkende ordning. Alle myndigheder skal have muligheden for at bruge løsningen via Borger.dk eller Virk.dk. På portaler kan borgere og virksomheder også melde sig til.

"Den centrale del af løsningen vil kunne stå klar om et år," lyder en forsigtig vurdering fra Ronnie Eriksson i Den Digitale Taskforce. Han forklarer, at det afgørende for succes ikke er det centrale system.

"Det er meget afhængig af at de lokale systemer kan kobles op til det nationale system, så borgerne får en masse forskellige tilbud, hvis de melder sig til," siger Ronnie Eriksson og tilføjer:

"Det stiller krav til de centrale komponenter, som blandt andet skal bygge videre på de eksisterende systemer."

Læses lige nu

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Region Midtjylland

    License Manager med blik for overblik

    Midtjylland

    KMD A/S

    Vendor Security Compliance Lead

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil