Da det danske selskab Webpartner blev opkøbt af norske Ventelo betød det samtidigt også et farvel til et lige så stort overskud som forrige år.
Men direktør Rasmus Helmich fra Ventelo Webpartner ryster ikke på hånden af den grund.
"Året har været præget af at integrere Ventelos mobil- og fastnettelefoni med Webpartners bredbåndsforretning, og jeg har personligt brugt langt tid på at rydde op i begge selskaber. Og meget tyder på, at det er ved at lykkes," fortæller han.
TDC presser prisen
Prispres i branchen har ifølge Rasmus Helmich også været en kraftig årsag til, at indtjeningen i Webpartner er dykket fra knap 14 millioner kroner i 2005 til lige over fem millioner kroner i 2006.
"Vi har oplevet et prispres drevet af TDC, hvilket har betydet, at vi ikke har haft så gode marginer som tidligere år. Så vi har haft en lavere indtjening på trods af vores højere omsætning," lyder det fra Rasmus Helmich.
Han forklarer, at selskabet i det kommende år vil investere i egne systemer og automatiserede processer for at kunne høste en bedre indtjening på omsætningen.
Flere medarbejdere
Udover oprydningen omkring opkøbet og prispresset i branchen, har Ventelo-direktøren også fokuseret på at ansætte flere folk.
"Vi oplever en større efterspørgsel, hvilket gør, at vi har ansat flere folk i vores kundeservice og administration. Og den slags koster jo også," siger han.
Nu er Ventelo-medarbejderstaben i alt oppe på 50 folk i Danmark.
Rettet skuden op
Rasmus Helmich fortæller, at selskabet i 2007 er over budget og "ved at vende skuden."
Og nu handler det om at brande sig på det danske marked under det nye navn, Ventelo, der er knapt så kendt som Webpartner, som har været en dansk bredbåndsspiller i 10 år.
"Vi skal have skabt et bredere kendskab og ikke mindst fortælle erhvervslivet, at vi nu både kan levere data og telefoni. Det bliver en af de helt store missioner i dette år," fortæller Rasmus Helmich.
Derfor kan det vise sig at være meget givtigt at have det norske moderselskab i ryggen, da der bliver fokuseret meget mere på marketing deroppe.
Ventelo har omkring 400.000 skandinaviske kunder, hvoraf den danske afdeling, Webpartner, servicerer og sælger til cirka 6.000 kunder.´
Rasmus Helmich har tre år i træk styret Webpartner til førstepladsen i Computerworlds Top 100-konference i kategorien "Bedste internet- og teleselskab."