Det er medarbejderne, som er den helt primære grund til de sikkerhedsproblemer, som opleves i dag.
Mere end 7.000 sikkerhedschefer fra fem kontinenter er blevet spurgt, og de siger samstemmende, at det er medarbejdere eller tidligere medarbejdere, der er grunden til it-sikkerhedshændelser i ikke mindre end 84 procent af tilfældene.
I 2006 lå dette tal på 51 procent.
Det konkluderer en ny sikkerhedsrapport "Global State of Information Security Study 2007”, som blandt andet er udarbejdet af konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC).
Også i Danmark
De globale tal i rapporten ligner dem, man kan finde i Danmark.
"Det er meget det billede vi ser i Danmark, og tallet på 84 procent lyder ikke urealistisk," siger DK-CERT's leder, Shehzad Ahmad.
"Det er alle typer ansatte, der begår sikkerhedstyverier. Fra teknikeren til salgschefen, der lige snupper kundedatabasen med til sin kommende stilling," siger han.
Den markante stigning fra 2006 til 2007 skyldes dog ikke, at der er flere episoder, men at virksomhederne i større udstrækning er blevet opmærksomme på problemerne.
"Mange firmaer har teknologien, der skal sikre mod udefrakommende hændelser på plads, og derfor peger pilen nu i retning af interne forhold," siger IT-sikkerhedsekspert og Partner i PwC, Leif Christensen.
Løsningen skal findes i ledergruppen
Rapportens siger, at jo højere man er placeret i virksomheden, jo bedre mener man, at sikkerheden er.
Direktørerne har således en tydeligt større tro på, at sikkerheden er tilstrækkelig, end teknikkerne, som har sikkerhedsproblemerne inde på livet i det daglige arbejde.
Det er i dette forhold, at man skal finde nøglen til at højne sikkerheden i både danske og udenlandske virksomheder.
"Problemet skal løses i ledelsesgruppen," siger Leif Christensen.
"Man skal sætte meget mere fokus på personlige holdninger til data blandt firmaets ansatte, hvis man skal løse de problem med medarbejdersikkerhed, som rapporten skitserer," siger han.
"Global State of Information Security Study 2007" er udarbejdet af PricewaterhouseCoopers i samarbejde med CIO Magazine og CSO Magazine.
28 procent af de 7.200 deltagere i undersøgelsen er europæiske, og der er besvarelser fra fem kontinenter. Det er femte år i træk, rapporten udkommer.