Tre i ét Rejsekort hitter i London

Rejsende med offentlige transportmidler i London kan betale for billet, aviser, kaffe og cigaretter bare ved at vifte med deres Rejsekort. Et dansk system er landsdækkende om to år.

De tog-, bus- og letbanerejsende i London har de sidste fire år haft mulighed for at bruge et kontaktløst plastickort med indbygget chip til at betale for rejsen.

At kortet er kontaktløst betyder, at det ikke behøver at være i berøring med en betalingsterminal, men at brugeren kan nøjes med at vifte kortet foran terminalen i en afstand af 10-15 cm.

Siden 2003 er der udstedt 13 millioner eksemplarer af kortet, der bærer navnet the Oyster Card.

Nu annoncerer Transport for London (TFL) i samarbejde med den teknologiske partner TranSys (EDS og Cubic) og banken Barclaycard en udvidet version af det engelske rejsekort - tre-i-ét-kortet Barclaycard OnePulse.

Det nye kort kan, udover at betale for ejerens rejser med regionaltog, undergrundsbane, bus og letbane, også bruges til indkøb af kaffe, aviser, cigaretter og lignende for op til 10 pund svarende til 110 kroner. Endelig fungerer kortet som et almindeligt kreditkort.

Alene på billetdelen har TFL 38 millioner transaktioner om ugen, hvilket er tre gange mere, end Dankortet har af transaktioner herhjemme på en almindelige uge.

Det hjemlige Rejsekort

I Danmark er Rejsekortet stiftet af HUR, DSB, Ørestadsselskabet, Storstrøms, Vestsjællands, Vejle Amts og Nordjyllands Trafikselskab.

De første automater til det elektroniske rejsekort er installeret på Sjælland. Sidst på året begynder pilotforsøg i Roskilde-området, og om to år skal systemet være landsdækkende.

Systemet bygger på et smartcard med indbygget chip, som skal føres forbi en læser, når man stiger ind og ud af et tog eller en bus.

Rejsekortets formål "at forestå etablering og drift af et elektronisk billetteringssystem til betjening af offentligheden inden for transport med tog, busser, Metro og andre kollektive transportmidler og anden i forbindelse hermed stående virksomhed."

Dansk pygmæ i voksealderen

Sammenlignet med det engelske kort er det danske Rejsekort en pygmæ.

"Så snart du vil have en kreditkortdel med på kortet, bliver det vanskeligt," forklarer Henning N. Jensen, seniorpartner hos Pluscon, der blandt andet rådgiver virksomheder om elektroniske betalingsløsninger.

Så kræves der en e-banklicens, og kravene til en bank er store. Meget store. Faktisk ønskede TFL selv at stå for kortet i sin helhed, men fik nej fra det engelske finanstilsyn. I stedet valgte TFL at indlede et samarbejde med Barclays.

"Barclay er en bank og har derfor ret til at modtage indskud fra folk. Reelt består det engelske kort af tre dele uden sammenhæng. En kreditdel, en forudbetalingsdel og en billetdel," siger Henning N. Jensen, der blandt andet har en fortid som chef for det danske småpengekortprojekt Danmønt, der var aktivt i 1990'erne.

Om temmelig lang tid…

Henning N. Jensen kan på langt sigt godt forestille sig, at Rejsekort kan få de samme faciliteter, hvor ejeren både kan betale for togbilletten og købe søndagsaviser og kaffe med det samme kort. Og at kortet måske også får en kreditfunktion, som Mastercard har det.

"Nu skal rejsekortet først op at køre, og det går der nok i hvert fald de første tre år med. Så kan virksomheden Rejsekort overveje et samarbejde med en bank, og så går der nok yderligere nogle år, før det danske kontaktløse rejsekort kan tilbyde de samme faciliteter som Oyster Card, vurderer Henning N. Jensen.

Der går med andre ord temmelig lang tid, før danske rejsende kan købe bøger, kaffe og sushi til turen bare ved at vifte med deres Rejsekort foran kioskens betalingsterminal. Efter først at have betalt tog-, metro- eller busturen med det kontaktløse chipkort.

Fakta om Oyster Card:
* Mere end 10 millioner Oyster-kort er blevet udstedt, og 38 millioner rejser betales hver uge med at bruge kortet. Omkring 80 procent af alle betalinger i busser og i undergrundsbanen sker nu med Oyster-kortet.

* Siden introduktionen af Oyster-kortet er andelen af kontantbetalinger i Londons Underground og bybusser faldet til bare tre procent.

* Brugeren kan eksempelvis sætte 10 pund (110 kroner) ind på kortet, vifte det foran læseren ved ombordstigning på undergrundsbanen, bus, regionaltog eller letbane, hvorefter systemet automatisk fratrækker det korrekte beløb, når passageren stiger af og igen vifter kortet foran den gule kortlæser.

* Oyster-kortet kan købes og fyldes op med kreditværdighed på hver af de 275 undergrundsstationer, og der er derudover mere end 2.200 Oyster billetbutikker i London. 85 procent af alle Londons indbyggere bor mindre end 400 meter fra en Oyster billetbutik. De 2.200 butikker bliver inden længe øget til 4.000 butikker.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere