Skype og andre VoIP-tjenester

En anden hurtigvoksende forbruger-teknologi er Skype. En software-baseret tjeneste, som tilbyder brugerne gratis internet-telefoni.

20 procent af respondenterne ved Yankee Groups undersøgelse fortalte, at de brugte Skype i virksomheds øjemed.

Josh Holbrook, analytiker i Yankee Group Research, fortæller, at Skype og andre VoIP tjenester indeholder de samme trusler som alt andetnforbruger-teknologi downloadet til en computer i en virksomhed.

"Erhvervsapplikationer er yderst sikre og skalerbare, hvorimod forbruger-applikationer er knapt så skalerbare og sikre.

Hver gang man downloader Skype og alt andet forbruger-teknologi, introducerer man en ny sikkerhedsrisiko.

For eksempel kan den slags software interagere med alle applikationer på computeren og netværket og potentielt påvirke ydeevnen på alle andre applikationer."

Sikkerhedsbrist

Skype har selv gjort opmærksom på flere sikkerhedsbrister som bør opdateres og dermed udbedres, men fordi virksomhedernes it-support hverken ved hvor mange, der har installeret Skype, og hvem der har downloadet den seneste opdatering, er der ingen mulighed for at vedligeholde sikkerheden på et optimalt plan.

Den mest sikre mulighed, der blandt andet benyttes af Gartner Inc., er at blokere al brug af Skype.

Hvis virksomheden ikke gør dette, bør den aktivt overvåge og kontrollere brugen af Skype og hvilken version, der bliver anvendt, mener Gartner.

Oversat af Jimmie Gustafsson

Tilbage til artiklen De otte farligste forbruger-teknologier




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere