Softwarevirksomheder knækker halsen i udlandet

Ny undersøgelse viser, at ni ud af 10 softwarehuse knækker halsen, når de forsøger at entrere den internationale scene. Blandt andet fordi de glemmer kundens behov, siger undersøgelsens bagmand.

Artikel top billede

Nils Kierkegaard opfordrer virksomhederne til at få defineret en stringent go-to-market strategi og finde ud af, hvorfor kunderne egentlig køber løsninger.

Danske softwarevirksomheders entré på globale markeder går galt i 85 procent af tilfældene – og det endda selv om software er noget af det nemmeste i verden at distribuere.

Det viser en analyse foretaget af TBK Consult, der netop rådgiver danske softwarevirksomheder i at krydse landegrænserne.

Analysen baserer sig på besvarelser fra 141 danske softwarevirksomheder, hvor 85 procent konstaterer, at deres forsøg på internationalisering ikke har været tilfredsstillende.

Partner Nils Kierkegaard medgiver, at resultaterne er en slags vand på TBK Consults mølle, men understreger også alvoren.

Nødvendigt at komme ud

Softwarevirksomhederne står nemlig med et valg mellem to onder, mener han.

"Enten kan de vælge at fokusere på Danmark, eller også kan de satse internationalt. Der er en risiko ved at bevæge sig til udlandet, fordi virksomhederne kan risikere at miste livet. Men faktisk er risikoen endnu større ved at blive hjemme," siger Nils Kierkegaard

Problemerne ligger ifølge Kirkegaard på flere niveauer.

Præget af tilfældigheder

Først og fremmest er virksomhedernes forsøg på internationalisering ofte præget af tilfældige omstændigheder.

"For eksempel får en virksomhed en opringning fra en potentiel kunde i udlandet, der har hørt noget om virksomhedens produkt. Straks sender virksomheden en masse mennesker til det pågældende land og ofte kommer der ikke nogen handel ud af det," siger Nils Kierkegaard.

Svaret på udfordringerne er, ifølge Nils Kierkegaard, en meget bedre forberedelse.

Nok kan en virksomhed havde stor succes på hjemmemarkedet, fordi markedet er mindre og konkurrencen er forholdsvis lille.

"Danmark er på mange måder et slaraffenland for små spillere, men ligeså snart du kommer bare til Tyskland, skærpes konkurrencen," siger Nils Kierkegaard.

Konkurrencen en helt anden

Men så snart grænserne skal krydses, så bliver konkurrencesituationen en helt anden. Problemet er ofte, af virksomhederne kun sjældent kommer ud over den teknologiske fascination, og dermed helt glemmer at se på, hvad produktet i virkeligheden skal udrette hos kunden.

"Faktisk er det næsten lidt chokerende, at i næsten samtlige tilfælde, hvor vi undersøger softwarevirksomhedens kunders udbytte af produktet, så er der en stor divergens i forhold til det, som virksomhederne tror, at produktet udretter," siger han.

Denne divergens kan i et vist omfang gå i Danmark, mener Nils Kierkegaard. Dels kender vi hinanden og har en lavere sproglig barriere.

Dels består kundeplatformen ofte af ligesindede, der også ser fordelene i de teknologiske landvindinger.

Den går ikke i udlandet

Men problemet opstår, når samme model føres videre i udlandet, fortæller Nils Kierkegaard.

"Lad os sige, at du får et møde med kunde i Stuttgart. Du afholder din præsentation, du har måske et godt møde og får solgt dit budskaber igennem. Der er bare et problem: Budskabet betyder intet for kundens forretning, og du får aldrig et salg igennem," siger han.

Nils Kierkegaard opfordrer virksomhederne til at få defineret en stringent go-to-market strategi og finde ud af, hvorfor kunderne egentlig køber løsninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car