Artikel top billede

IVR skal bringes ind i det 21. århundrede

Det er på tide at bringe interaktiv voice responce ind i det 21. århundrede. Det mener Forrester Research.

Computerworld News Service Analytiker ved Forrester Research Elizabeth Herrel mener, det er på tide, at hardware-baseret IVR bringes ind i det 21. Århundrede.

Forældede systemer med et proprietært programmeringssprog – især med rigide touch tone-systemer – er ikke værd at investere i mere, udtaler hun i et interview.

”Jeg tror ikke, det er er klogt at investere penge i proprietære applikationer, når markedet nu er så standard-baseret,” siger hun.

Hun mener, at virksomhederne bør udvikle applikationer omkring software-standarder som SIP (Session initiation protocol) og voice XML 2.0, som giver større fleksibilitet end hardware-baserede systemer.

Det indebærer ikke kun evnen til at håndtere numeriske stemme-instrukser (tryk 1 for salg), men også en forståelse for bogstaverne i alfabetet og mulighed for at bekræfte ordrer, altsammen uden at tale med en person.

Forsømte systemer

Software-baserede IVP-applikationer kan placeres på én platform og være centraliseret, udtaler Elizabeth Herrell.

Hun udtaler også, at virksomhederne praler med, at de bruger åbne standarder såsom deres internettjenester, men deres IVR-systemer er mere eller mindre forsømt.

Og det mener Elizabeth Herrell er en skam, fordi nyere systemer er billigere at vedligeholde.

Hun har ingens statistikker over, hvor mange virksomheder i USA, der har gamle systemer, men hun mener, at markedet for hardware-baserede systemer er modent.

Ifølge Forrester foretrækker større virksomheder måske hostet IVR fra en serviceudbyder som Bell Canada eller Telus, fordi de kan måle, hvornår trafikken topper og dirigere opkald til flere forskellige steder.

Andre foretrækker at købe fra førende producenter af IVR-systemer, for eksempel Nortel Networks, Cisco Systems, Genesys Telecommunications som er den del af Alcatel-Lucent, Aspect Software, Intervoice og Voxeo.

Selv om nyere IVR-systemer er lettere at vedligeholde end ældre systemer, er konfiguration og justering stadig nødvendig.

”Det kræver en større indledende indsats at få en god stemme-applikation op at køre,” indrømmer Elizabeth Herrell og sammenligner det med et simpelt touch-tone-system.

”Men det er indsatsen værd,” mener hun.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere