Artikel top billede

IVR skal bringes ind i det 21. århundrede

Det er på tide at bringe interaktiv voice responce ind i det 21. århundrede. Det mener Forrester Research.

Computerworld News Service Analytiker ved Forrester Research Elizabeth Herrel mener, det er på tide, at hardware-baseret IVR bringes ind i det 21. Århundrede.

Forældede systemer med et proprietært programmeringssprog – især med rigide touch tone-systemer – er ikke værd at investere i mere, udtaler hun i et interview.

”Jeg tror ikke, det er er klogt at investere penge i proprietære applikationer, når markedet nu er så standard-baseret,” siger hun.

Hun mener, at virksomhederne bør udvikle applikationer omkring software-standarder som SIP (Session initiation protocol) og voice XML 2.0, som giver større fleksibilitet end hardware-baserede systemer.

Det indebærer ikke kun evnen til at håndtere numeriske stemme-instrukser (tryk 1 for salg), men også en forståelse for bogstaverne i alfabetet og mulighed for at bekræfte ordrer, altsammen uden at tale med en person.

Forsømte systemer

Software-baserede IVP-applikationer kan placeres på én platform og være centraliseret, udtaler Elizabeth Herrell.

Hun udtaler også, at virksomhederne praler med, at de bruger åbne standarder såsom deres internettjenester, men deres IVR-systemer er mere eller mindre forsømt.

Og det mener Elizabeth Herrell er en skam, fordi nyere systemer er billigere at vedligeholde.

Hun har ingens statistikker over, hvor mange virksomheder i USA, der har gamle systemer, men hun mener, at markedet for hardware-baserede systemer er modent.

Ifølge Forrester foretrækker større virksomheder måske hostet IVR fra en serviceudbyder som Bell Canada eller Telus, fordi de kan måle, hvornår trafikken topper og dirigere opkald til flere forskellige steder.

Andre foretrækker at købe fra førende producenter af IVR-systemer, for eksempel Nortel Networks, Cisco Systems, Genesys Telecommunications som er den del af Alcatel-Lucent, Aspect Software, Intervoice og Voxeo.

Selv om nyere IVR-systemer er lettere at vedligeholde end ældre systemer, er konfiguration og justering stadig nødvendig.

”Det kræver en større indledende indsats at få en god stemme-applikation op at køre,” indrømmer Elizabeth Herrell og sammenligner det med et simpelt touch-tone-system.

”Men det er indsatsen værd,” mener hun.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere


CISO Challenges 2025

Styrk din virksomheds sikkerhed med avanceret Cybersikkerhed. Kom med når vi denne dag stiller skarpt på, hvordan du som CISO eller sikkerhedsansvarlig, kan leve op til alle krav om sikkerhed og risikostyring, gennem dialog og erfaringsudveksling. Gennem både korte oplæg og diskussioner rundt om bordene vil vi blandt andet sætte fokus på, hvordan man skaber en sikker organisation med de midler, man nu engang har til rådighed.

12. juni 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Er din backup en illusion?

Én gang om måneden leverer Computerworld Events en kort Cyber Briefing. Denne gang kan du komme helt tæt på, når ScanNet stiller skarpt på din virksomheds backup- og databeskyttelsesstrategi.

16. juni 2025 | Læs mere