Artikel top billede

10 råd til it-chefen: Sådan undgår du stress

Mange oplever ekstra travlhed op til ferien. Vi har samlet gode råd til at undgå stress - både som it-chef og blandt medarbejderne. Stress i it-branchen er fortsat et problem, mener fagforening.

Hvordan undgår it-chefen selv stress og hvordan sørger han for at sine ansatte falder i stress-fælden?

Svaret giver konsulent Mads Qwist fra Stresseksperterne.

Han forklarer, at der er nogle bestemte årsager til stress i it-branchen.

"Inden for it møder vi ofte frustration over kommunikationen mellem brugere og it-specialister, "siger Mads Qwist.

Manglende erkendelse af og forståelse for under hvilke forhold it-folk arbejder, for eksempel i forbindelse med support og help desk, giver stress, forklarer konsulenten.

"Den største stress-kilde er manglende forståelse af, hvilken hverdag it-afdelingen opererer i," siger Mads Qwist.

Derfor skal det klart kommunikeres ud, hvad man kan forvente - og ikke forvente af it-afdelingen.

Med på råd - ikke beslutninger

En anden markant årsag til stress hos især it-chefer, er it-afdelingens organisatoriske placering - eller mangel på samme, forklarer Mads Qwist.

"Firmaet skifter til nye it-systemer og vil gerne have input fra it-afdelingen, men når beslutningen træffes, så føler it-afdelingen faktisk ofte, at den ikke er blevet hørt," siger han.

I stedet bliver der truffet en økonomisk eller proces-mæssig beslutning, som it-afdelingen ikke føler, den har været med på, forklarer konsulenten.

Også her er behov større grad af delagtiggørelse og afstemning af forventninger, lyder rådet.

It-afdelingens selvforskyldte problemer

It-afdelingens selvforskyldte problemer

Også hos it-afdelingen selv og blandt de it-ansattes egne handlinger er årsager til stress.

"It-folk helliger sig typisk det rationelle, det man kan måle og har opfattelse af at enten virker noget eller også virker det ikke, at noget er rigtigt eller forkert," siger Mads Qwist.

Konsulenten forklarer, at it-folk med dette personlighedstræk godt kan spænde lidt ben for ens egen hverdagen.

"For alting er ikke rigtigt eller forkert. Derfor arbejder vi hos it-firmaer ofte med at lytte til hvad er det for en verden andre kommer fra," siger han.

Man skal ud over at "folk må forstå os", og i stedet forkusere på at forstå de andre.

Konsulenten skyder en af fordommene ned om, at der er mere stress i højkonjunktur, fordi man har mere at lave.

"I højkonjunktur er organisationer mere modtagelige for forandring. Derfor får de nye it-systemer, men der er måske ikke ordentlig tid til at få dem integreret," siger han.

"I lavkonjunktur koncentrere man sig omvendt om at få it-systemerne til at fungere, men her er frustrationskilden ofte, at alle kan se der er behov for et nyt system, men man har ikke råd til det," siger Mads Qwist.

Fagforening: Fortsat stress
Hos fagforeningen Prosa oplever man et meget svagt fald i stresskurven, men understreger at problemet forsat er stort.

Til gengæld er årsagerne lidt anderledes end tidligere.

"Vi har ikke længere så mange, hvor det alene er mængden af arbejde, der medfører stress. Det er i højere grad, dårlig og uklare ledelsesforhold, misforhold mellem ansvar og kompetence, som er det udløsende - dog fortsat i en hel del tilfælde kombineret med meget arbejde," siger faglig sekretær Hanne Lykke Jespersen fra Prosa.

Læs også:
Fem gode råd til at undgå stress

Fem gode råd til at undgå stress hos ansatte




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere