Artikel top billede

It-leverandører og myndigheder i juridisk slagsmål

It-leverandører og offentlige myndigheder ryger oftere end tidligere i totterne på hinanden i et specielt klagenævn for udbud. Læs listen over, hvem der har tabt og vundet de seneste tre år.

It-leverandører og offentlige kunder ender stadig oftere i uenighed om udbudsprocessen.

Antallet af it-sager i Klagenævn for Udbud stiger.

I 2005 var der ingen sager, i 2006 to it-sager, i 2007 fire og inden første halvår af 2008 var gået, var bunken allerede oppe på to sager.

Direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri ser de stigende antal sager som et udtryk for at it-leverandørerne ikke finder sig i sjusk.

"Tidligere var man tilbageholdende med at klage, fordi det var en klage over kunden, men i dag finder man sig ikke i at blive jokket over tæerne," siger han.

Større enheder bedre

Han fortæller, at ITEK i andre sammenhænge har kørt sager for leverandører, hvis rettigheder er blevet overtrådt.

Generelt håber Tom Togsverd med kommunalreformen og de større enheder - herunder statens it-center, at man bliver mere professionel.

"Jeg er fortrøstningsfuld, når vi får de større enheder. Så vil myndighederne sikkert ikke have så stor tendens til at lade deres rådgivere få fri snor," siger han.

Han forklarer, at myndigheder heldigvis er begyndt at indse at der skal være en 'kage' til begge parter i et udbud.

KL: Kommuner er professionelle
Hos KL mener man ikke, at der er et generelt problem blandt kommunerne i forhold til at afholde professionelle udbud.

"At SKI (se links nederest, red.) indgår i klagesagerne viser lidt om kompeksiteten. Man må forvente at SKI har ressourcer til at indkøbe den nødvendige viden om udbud, og derfor har orden i sagerne. Det er i hvertfald hvad kommunerne forventer af SKI, og stoler på i udbudssammenhæng," siger konsulent Michael Hald fra KL.

Han er enig med Tom Togsverd i, at de større enheder kan være med til at professionalisere indkøbene.

"Klagesager er ikke nødvendigvis et problem. Klagerne, eller rettere; afgørelserne, kan være med til at præcisere for både udbyder og leverandør hvad der både er lovligt og god skik, så alle parter kan agere i et kendt rum."

"Indkøb af komplekse it-løsninger er ofte en kompleks affære, hvor både valg af udbudsform og gennemførsel af processen ofte bliver kompleks. Derfor handler det om at finde metoder, der inden for de gældende regler, giver fordele for såvel kunde som leverandør," siger han.

Han forklarer, at hvis kommunerne anvender rådgivere og alligevel havner i en klagesag, så er det måske kvaliteten af rådgivningen der halter.

"I hvertfald hvis de taber sagen", siger Michael Hald.

De taber og vinder

Computerworld gengiver listerne over de it-leverandører og offentlige it-kunder, der har henholdvis tabt og vundet sager ved Klagenævn for Udbud fra 2006 og frem.

De tabte og vandt i 2006

De tabte og vandt i 2007

De tabte og vandt i første halvår 2008




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


RISE with SAP – muligheder, faldgruber og vejen frem

Bliv klædt på til strategiske valg om fremtidens forretningsplatform. Hør cases og bliv inspireret af IBM, JYSK og BCG Platinion, som deler erfaringer og indsigter i SAP-migrering, cloudstrategi og teknologivalg med fokus på reel forretningsværdi.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere