Artikel top billede

Lederen har (kun næsten) altid ret

Klumme: Man træffer de bedste ledelsesbeslutninger, når medarbejderne giver modspil.

Mennesker, der ofte er uenige med flertallet, men som til syvende og sidst alligevel viser sig at have ret, ender ofte i ledende stillinger.

De er nemlig på én gang i den situation, at de tør gå imod og gå foran flertallet - og samtidig har de noget at have det i.

Som leder vil man fortsat ofte opleve, at man vil en vej, mens alle andre vil en anden.

Og det er der ikke meget at gøre ved. Ledelsesbeslutninger er nemlig ofte udtryk for stillingtagen til forandringer, store som små, og forandringer og innovation besluttes og skabes ikke i konsensus.

Når man jævnligt har ret og jævnligt må træffe upopulære beslutninger, er der en indbygget fare for at tro, at man altid har ret.

Ledelsesgerningen har på den måde en indbygget fare i sig.

En fare for at man opbygger psykopatiske træk - at man træffer beslutninger uden at lytte til andre og uden indbygget skepsis i forhold til egen uovervindelighed og genialitet.

Aldrig altid

Men ingen har altid ret. Selv ledere har det kun næsten altid.

Skal man som leder undgå uovervindelighedsfælden og overmodige og ukloge beslutninger, som en anden moderne solkonge - en Brixtofte, en direktør for Nordisk Fjer eller Roskilde Bank - så er man nødt til altid at have mennesker i sin nærhed, som siger en imod.

For selvom mange upopulære beslutninger er rigtige, så er ikke alle upopulære beslutninger rigtige.

Lederen har brug for ‘spørgsmålstegnsstillende' omgivelser.

Mennesker, der mener man har uret, og som siger det. Og så kan det godt være, at man ikke ender med at give dem ret.

Men overvejelser omkring synspunkterne vækker egen eftertanke, så man får spurgt sig selv, hvad der er den rigtige vej at gå.

Sådan træffer du de rigtige beslutninger

Det er eftertanken, der får en til at træffe rigtige beslutninger, hvad enten man holder fast i sit eget udgangspunkt eller skifter holdning.

Man kan være i den heldige situation at have dygtige og modige medarbejdere. Medarbejdere, der har holdninger, er uenig med ledelsen - og som tør sige det. Det giver et godt udgangspunkt for at træffe bedre
ledelsesbeslutninger.

Som leder må man imidlertid ikke være blind for den magtrelation, der findes mellem leder og medarbejder, og som kan resultere i, at nogle ikke tør sige lederen imod, og at andre gør det som en evindelig strøm af ukonstruktiv brok.

Ingen af delene kan bruges til særligt meget i beslutningsøjemed.

Man må selv tage teten

Skal medarbejderne på banen med konstruktive mod­sigelser, er man selv nødt til at tage teten.

Lederen skal efterspørge medarbejdernes refleksioner - også de kritiske - og give frit lejde til at levere synspunkter.

Lederen skal sige, at det er det, man ønsker, men også vise det. Man skal med sine handlinger vise, at man ikke straffer loyal modsigelse, uanset hvor ubekvemme og dårligt timede de er, så længe de holder sig indenfor og forholder sig til organisationens rammer og grundlæggende værdier.

Man kan opfordre til, at medarbejderne er loyalt kritiske og håbe, de vil være det. Men man kan ikke være sikker.

Derfor er det samtidig nødvendigt at have andre i sit netværk, som man kan vende beslutningerne med. Har man begge typer mod- og dermed medspillere er man allerbedst rustet.

Lederen har kun næsten altid ret.

Og har man nogen til at fortælle sig, at man har uret, er man også mere tilbøjelig til at tænke sig bedre om og selv opdage, hvornår man er på gale veje. Sådan træffes bedre ledelsesbeslutninger.

Lars Goldschmidt er direktør i DI og adjungeret professor ved Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse, CBS.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

SAP Project Manager

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

UI-designer med flair for apps

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere