Artikel top billede

Google: Folk skal selv kunne vælge deres reklamer

Google vil lade brugerne selv definere, hvilke interesseområder de gerne vil se reklamer inden for.

Computerworld News Service: I dag baseres valget af den typiske online-reklame på de søgninger, som folk laver, men for fremtiden skal også de sider, som folk besøger, tages i betragtning.

I en beta-version af den nye tjeneste vil Google implementere reklamer på YouTube og dets partnersider, som skal give annoncørerne mulighed for at målrette reklamerne inden for brede kategorier som for eksempel sport, havebrug, biler eller kæledyr.

Det fortæller Googles Vice President of Product Management Susan Wojcicki i blogindlægget 'Making ads more interesting' på den officielle Google-blog.

I dag fungerer Googles målretning af reklamer ved enten at være baseret på de nøgleord, som folk leder efter på firmaets egen søgemaskine, eller baseret på indholdet af den hjemmeside, som de besøger, forudsat at den er del af Googles AdSense-program.

Reklamer, der bliver målrettet på disse måder, har den svaghed, at de kun afspejler brugernes umiddelbare interesse i et enkelt søgeord, mens det nye system skal gøre det muligt for annoncørerne at målrette reklamer mod den enkelte bruger, selv når disse besøger urelaterede sider eller laver urelaterede søgninger.

På den måde vil en bruger, der tidligere er blevet identificeret som interesseret i jogging, blive vist reklamer for nye løbesko, selv når han besøger en side med madopskrifter, eller når han laver en søgning på billige flybilletter.

"Denne form for målrettet reklamevirksomhed rejser visse spørgsmål om brugernes ret til at vælge selv og privatlivets fred," skriver Susan Wojcicki, men hun pointerer at Google ikke er de første, der bevæger sig ind på det område.

"Mange virksomheder tilbyder allerede interesse-baserede reklamer."

I sidste måned offentliggjorde FTC (The U.S. Federal Trade Commission) en rapport om interesse- eller adfærdsbaseret reklamevirksomhed, hvor det gentager anbefalinger, som oprindeligt blev fremlagt i december 2007. Det kræves blandt andet, at hver hjemmeside klart oplyser, når de benytter sig af adfærdsbaserede reklamer, samt at de giver kunderne mulighed for at afvise, at deres oplysninger kan indsamles.

Google, Microsoft og Yahoo har alle en online-reklame-forretningsdel, og de er enige om at følge de tilsvarende retningslinjer for adfærdsbaserede reklamer, som The U.K.'s Internet Advertising Bureau fremlagde tidligere i denne måned.

Undgår de følsomme kategorier

Google vil tillade brugerne at se, slette og tilføje de interesse-kategorier, der bliver tilknyttet deres browser, ligesom de vil identificere de informationer, som vil ligge bag de reklamer, som vil blive vist på for eksempel YouTube eller dets AdSense-partnersider, skriver Susan Wojcicki.

Google identificerer allerede i dag informationer for nogle, men ikke alle, reklamer, som de distribuerer.

For at komme noget af kritikken i forkøbet, har Google allerede meddelt, at der er visse kategorier, som selskabet ikke vil tillade.

"Vi vil ikke tillade interesse-baserede reklamer, som bygger på følsomme kategorier. Vi vil for eksempel ikke gemme oplysninger om folks helbred, ligesom vi ikke vil have kategorier, som specifikt retter sig imod børn," skriver Googles Deputy General Counsel Nicole Wong i et indlæg på Googles public policy blog.

Google vil snart begynde at tilbyde den nye tjeneste, men de indsamler allerede nu de informationer, der skal ligge til grund for den. Det gør selskabet ved hjælp af tracking-cookies, som bliver placeret på de computere, der enten bruger Googles søgemaskine eller besøger sider, der er med i AdSense reklame-netværket.

Ironisk nok er måden, hvorpå Google foreslår, at brugerne kan undgå det cookie-baserede interesse-sporings-system, at de skal tillade Google at placere en speciel cookie på computeren. Men de brugere, der ikke vil tillade Google at spore deres interesser, vil typisk også være brugere, som fra tid til anden sletter alle cookies fra deres computer. Og på den måde vil Google igen begynde at spore deres interesser.

For at løse det problem vil Google tilbyde en plug-in, til Firefox og Internet Explorer, der skal sørge for, at den specifikke cookie vil blive på computeren, selv om alle andre cookies bliver slettede.

Mens Google vil bestemme brugernes interesser ud fra de af deres AdSense-partneres sider, som brugerne besøger, er der andre virksomheder, som har langt mere ambitiøse planer. I Storbritannien overvejer en del virksomheder således at begynde at bruge den såkaldte Webwise-tjeneste, der bliver solgt af firmaet Phorm, og som gør det muligt at spore alle de sider, som en bruger besøger.

BT Group fortæller, at planen er, at systemet skal være færdigt allerede i slutningen af i år, men systemet har medført en del bekymring i forhold til eventuelle krænkelser af privatlivets fred. Således har Europa-kommissionen ved tre lejligheder skrevet til den britiske regering og indskærpet, at systemet skal overholde gældende lovgivning i forhold til beskyttelse af personlige data.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere