En dugfrisk IDC-undersøgelse med 300 repræsentativt udvalgte danskere viser, at 27 procent af internet-danskerne siger, at de har mobilt bredbånd.
Men det stemmer bare ikke.
For IDC peger selv på, at det tal ligger nærmere de 10 procent den danske befolkning med internet.
IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik for anden halvdel af 2008 viser, at der var 302.000 mobile bredbåndsabonnenter i en befolkning på godt 5,5 millioner sjæle svarende til en penetration på omkring 5,5 procent af alle inklusive spædbørn og plejehjemsbeboere.
IDC's danske research manager, Anders Elbak, peger på, at forvirringen skyldes, at danskerne ikke skelner mellem mobilt bredbånd med teknologier som UMTS og HSPA på den ene side og WLAN via den trådløse router på den anden side.
"Selvom operatørerne har kastet mange markedsføringskroner på at lancere deres mobile bredbåndsløsninger, så aner kunderne jo åbenbart ikke, om de har det ene eller det andet," forklarer Anders Elbak.
Nasser sig til kunder
Anders Elbak peger på, at mange operatører har nasset på den massive mobile bredbåndsmarkedsføring, som især teleselskabet 3 har været fremme med, og derefter solgt trådløse internet-løsninger uden at gøre det helt klart, hvor begrænsningerne lå.
Pakkeløsningerne vinder
Reelt er forskellen dog enorm, da kunder med almindelige trådløse routere ikke skal tage mange skridt fra hjemmets fire vægge, før de mister forbindelsen til internettet.
Omvendt har de mobile bredbåndsudbydere også pustet sig kraftigt op og solgt hurtige løsninger med hurtig download, der dog reelt langtfra kan matche de faste eller trådløse internetforbindelser.
"Hvis man kommer fra en trådløs forbindelse med en downloadinghastighed på fem megabit per sekund og hopper over på en mobil bredbåndløsning på 7,2 megabit per sekund, så bliver man nok slemt skuffet, fordi 7,2 snarere har en hastighed på to megabit på det mobile bredbånd," lyder det fra Anders Elbak.
Pakkeløsningerne vinder
På grund af de lavere hastigheder på mobilt bredbånd anser IDC det for værende sandsynligt, at det bliver operatører med blandingspakker, der vil vinde store markedsandele i fremtiden.
"Mobilt bredbånd vil med tiden blive et nicheprodukt, som er inkluderet i diverse bredbåndspakker fra leverandører. Vinderne på det fremtidige telemarked vil være dem, der udover det mobile bredbånd, også kan levere fastnetforbindelser, mobilt indhold, tv, telefoni og andre efterspurgte ydelser og pakke det hele sammen i rabatpakker," vurderer Anders Elbak.
Eksempelvis har den største spiller på det hjemlige marked, TDC, for nyligt udviklet et stykke software ved navn ConnectIt, der følger med selskabets mobile bredbåndsløsninger.
Formålet med ConnectIt er, at brugerens computer automatisk slår over på mobilt bredbånd, det trådløse internet, fastnettet eller selskabets 600 hotspots, der findes rundt om i landet.
"De fleste er ret ligeglade med teknologien. Det vigtigste for dem er, at man har internetadgang," begrunder koncerndirektør Jesper Theill Eriksen fra TDC Privat udviklingen af ConnectIt i en pressemeddelelse.