Artikel top billede

Illustration: Lene Sekjær (Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Nu kommer den næste SaaS-bølge

SaaS er gået fra kuriosum til mainstream på få år, hvor erhvervslivet nu vender sig mod teknologien for at få nytte af de indbyggede økonomiske fordele. Men det er kun begyndelsen.

Computerworld News Service: I virkeligheden er virksomhederne kun lige begyndt at udnytte styrken ved software-as-a-service (SaaS) til at transformere den måde, de driver forretning, konkurrerer og overlever på.

Med tusinder af virksomheder, der hver dag bruger den samme løsning, kan SaaS-virksomheder udvikle nye applikationer og business intelligence-løsninger, der ville være umulige at levere i et software- eller managed service-miljø.

I et traditionelt lokalt softwaremiljø er leverandøren langt væk og har kun ringe indsigt i kundens daglige udfordringer. Derfor kan leverandørerne ikke forudse vigtige ændringer i klienternes forretninger, som ellers kunne sige noget om fremtidige behov, og leverandørerne forbliver på den måde mere eller mindre uvidende om, hvordan de kan tilføre ægte værdi til deres klienter.

Resultatet er, at ønsket funktionalitet ikke kommer på banen, før det nærmest er et spørgsmål om liv eller død. Denne mangel på smidighed kan uopretteligt skade en klients konkurrencemæssige position.

Og det gør det bestemt heller ikke nemt for kunden. Med mindre det er en stor spiller, har kunden kun ringe indflydelse, når det kommer til at anmode softwareleverandører om ændringer.

SaaS-analytiker Jeff Kaplan fra Thinkstrategies fortæller, at "virksomheder, der har købt legacy-applikationer, er på to måder afskåret fra fordelene ved at holde trit med innovationen.

For det første er der ingen mekanisme for kundebasen til at bidrage med feedback til leverandørerne på nogen effektiv facon. For det andet er de ofte mistroiske over for softwareopdateringer af frygt for at forstyrre driften. I et SaaS-miljø er det ikke noget, de skal bekymre sig om, fordi alle kunder arbejder på essentielt den samme kode.

Og herudover nedsætter den iterative proces med kodeopdateringer i et SaaS-miljø driftsforstyrrelsen, hvilket gør, at kunderne kan drage nytte af forbedringerne med det samme."

Det er også vigtigt at bemærke, at SaaS-leverandører i dag erkender, at de er i tjenestebranchen og ikke i softwarebranchen. Hvert eneste aspekt af softwareudviklingsprocessen handler om at tage ansvar for klientens succes i modsætning til tidligere modeller, hvor en leverandør byggede et produkt og placerede succesbyrden på klientens skuldrer.

Afskåret uden SaaS

Omkring 21 procent af de store virksomheder kører ifølge en undersøgelse fra Forrester Research - TechRadar for Sourcing & Vendor Management Professionals: Software as a service - pilotprojekter med eller bruger allerede SaaS, og andre 26 procent er interesserede i eller overvejer det.

Mange virksomheder, der til at starte med holdte sig tilbage med at udrulle SaaS af frygt for at miste deres mulighed for at specialtilpasse værktøjerne, har indset, at de indgik en dårlig byttehandel.

Deres specialtilpasninger gav ikke de forretningsfordele, som de havde håbet på, og i mange tilfælde var de faktisk en hæmsko ved at gøre organisationerne mere sårbare over for problemer med driftssikkerhed og budgetoverskridelser.

Ved at modificere softwaren til at imødekomme et specifikt miljø har virksomhederne lukket sig selv inde og afskåret sig mulighed for at drage nytte af det, deres modparter har lært (og af de fordele, de deraf har høstet). I disse turbulente tider er denne model simpelthen ikke praktisk.

Et fremtidssikret forhold

I et SaaS-miljø derimod er SaaS-leverandørerne tæt bundet til deres kunders succes. De samarbejder med kunderne hver eneste dag og får derved afgørende og aktuel feedback om, hvordan deres softwares funktionalitet anvendes i den virkelige verden. De lærer detaljerne ved deres kunders drift og finjusterer deres tjenester og support derefter.

I dag begynder både SaaS-leverandører og -brugere at indse den strategiske fordel ved dette symbiotiske forhold, der strækker meget længere end til blot omkostningsbesparelser. I SaaS-modellen er alle nye funktioner umiddelbart tilgængelige for resten af kundebasen.

Dette kan inkludere evnen til at drage fordel af eksisterende integrationer bygget af SaaS-leverandøren eller helt ny funktionalitet, der er udviklet til en bestemt klient, men som også ydes til resten af brugerne.

Og herudover fremmer det kollaborative SaaS-miljø, som er født ud af open source-bevægelsen, løbende forbedringer, hvilket giver bedre brugervenlighed, lavere omkostninger, hurtigere investeringsafkast og færre risici.

I takt med at SaaS modnes, oplever vi, at leverandørerne udvikler sig i tre "bølger":

Første bølge: Uskiftning af modne, "single tenant"-softwareapplikationer - De tidligere spillere på SaaS-området kom i gang ved at finde applikationer, der var klar til at blive leveret som en nøglefærdig forretningstjeneste i et såkaldt "multi tenant"-miljø, hvor adskillige kunder deler en fælles infrastruktur.

De fleste tidlige succeser blandt SaaS-leverandørerne skete præcist sådan: Ved at tage et eksisterende stykke software og finde en bedre måde at levere det på.

Anden bølge: Anvendelse af SaaS-modellen til at løse nye problemer, der var besværlige at løse for modne single tenant-softwareapplikationer.

Da disse virksomheder havde skabt sig et fodfæste, indså mange af dem, at SaaS-modellen havde visse indbyggede fordele til at løse problemer, der ikke kunne løses af den traditionelle softwaremodel. De udnyttede en fælles, centralt hostet arkitektur til at få virksomheder, der ofte var spredt over hele verden, til at arbejde sammen om at løse et fælles forretningsproblem.

Tredje bølge: Udnyttelse af "biprodukter" ved SaaS-modellen til at lancere nye, værdifulde tjenester - Nu indser SaaS-virksomhederne at hele deres forretningsmodel faktisk producerer aktiver af høj værdi.

Leverandørerne har et klart billede af, hvordan deres software anvendes. Som tiden går, kan de tage data, som er indsamlet gennem disse interaktioner og rapportere tilbage til kunderne og således give dem hidtil uhørt indsigt i deres individuelle driftsresultater og sammenligne præstationer på tværs af en given sektor.

Ved at trække på de informationsaktiver, der er biprodukter ved SaaS-leverandørernes forretning, kan SaaS-kunder få adgang til en guldgrube af viden, der er uden sammenligning, og som ellers ikke havde været tilgængelig. Hvis den anvendes rigtigt, kan denne information være et enormt stærkt værktøj i udviklingen af ny funktionalitet og kan føre til større effektivitet og bedre tilpasning til nye behov.

I sidste ende sikrer SaaS, at leverandørerne er tæt knyttet til deres brugeres succes. For første gang har kunderne en plads ved bordet, når fremtidsplanerne for deres software tegnes.

De kan ikke kun drage fordel af et væld af ny funktionalitet men også få adgang til informationsaktiver uden sidestykke, der giver fordele i den strategiske planlægning. Og kunder vinder fortsat nye økonomiske fordele ved hver ny produktforbedring. Når alt kommer til alt har de, der troede, at SaaS ikke havde andet at give end omkostningsbesparelser, ikke set noget endnu!

Jim Frome er strategichef og executive vicepresident hos SPS Commerce.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere