Artikel top billede

Indenrigsministeriet forsvundet fra søgemaskinerne

Offentlige hjemmesider ønsker selvbetjente danskere, men borgerne kan ikke altid finde frem til de offentlige hjemmesider.

Det kan vel næppe komme bag på danskerne, at Indenrigsministeriet har haft en omtumlet tilværelse i de seneste 10 år.

Eller kan det?

Først blev ministeriet ændret til Indenrigs- og Sundhedsministeriet (2001), Velfærdsministeriet (2007), Indenrigs- og Socialministeriet (2009) og tilbage til Indenrigs- og Sundhedsministeriet (2010) med visse opgaver lagt over i Socialministeriet.

Hvis man føler sig en kende forvirret, er der ikke den store hjælp at hente på søgemaskinerne, mener direktør Thomas Høgenhaven fra firmaet ePublic, som arbejder med at gøre den offentlige sektor mere synlig på nettet.

Han fremhæver, at samtidig med Indenrigsministeriets sammenlægninger med andre ministerier er ministeriet forsvundet fra flere søgemaskiner som Google og Bing, mens Yahoo fremhæver det som sit første søgeresultat - dog med det tidligere domæne, www.im.dk, der peger hen på www.sum.dk, som er ministeriets nye domæne.

"Brugervenligheden omkring Indenrigsministeriets hjemmeside er et kæmpeproblem, fordi borgerne jo kan ikke gætte sig frem til ministeriets URL'er, der har skiftet op mod fire gange de sidste tre år," forklarer Thomas Høgenhaven.

Taber skattekroner

Thomas Høgenhaven fra ePublic, der blandt andet arbejder med søgemaskineoptimering på offentlige hjemmesider, forklarer, at 94 procent af danskerne bruger nettet jævnligt, og over 90 procent benytter søgemaskinerne til at finde information.

Set i det lys, mener han, at det er for dårligt, at et helt ministerium kan forsvinde, selv om det er blevet lagt sammen med andre ministerier i tidens løb.

"Søgemaskineoptimering og redirects er altså hverken svært eller specielt kostbart," siger Thomas Høgenhaven og stiller udfordringen over for en kommunens udgifter med at betjene sine borgere.

Mister kæmpe-potentiale for besparelser

Blandt andre Københavns Kommune har regnet sig frem til, at en selvbetjent borger koster tre kroner at håndtere, mens en mail/et brev fra en borger koster 110 kroner og et personligt fremmøde står i 80 kroner, mens et telefonopkald kan klares for 40 kroner.

"Indenrigsministeriet har en masse selvbetjeningsløsninger, men dem kan mange givetvis ikke finde, og det koster dels mange skattekroner, dels god borgerservice. Samtidig kan det potentielt være et demokratisk problem, at folk ikke kan finde ministeriets oplysninger om, hvordan demokratiet virker i Danmark," lyder det fra Thomas Høgenhaven.

Offentlig vs. kommerciel information

Hvis man eksempelvis googler "Borgmester i København" er det heller ikke ligefrem det offentlige, der står i kø med bunkevis af informationer.

Det er derimod en blandet landhandel af netaviser og opslagsværker, der står klar med mere eller mindre opdaterede informationer omkring bormestermagten i hovedstaden.

Det samme gør sig blandt andet gældende for Venstre-politiker Søren Pinds ministerområde, "udvikling og bistand", under Udenrigsministeriet.

"Vi ser i disse år en stigende konkurrence mellem offentlige og kommercielle virksomheder, som netaviserne, der er meget populære sider, som ligger godt til i en søgemaskine som Googles," forklarer Thomas Høgenhaven.

Han nævner i den sammenhæng søgningen "God integration", hvor Dansk Folkeparti er det eneste parti, der dukker op på forsiden af søgemaskinen.

"De politiske partier har jo en enestående mulighed for både at oplyse om borgmesterposter og deres egen politik på nettet, men det virker som om, at de ikke søgemaskineoptimerer deres hjemmesider, og så er der i hvert fald ikke mange, der finder frem til dem," siger Thomas Høgenhaven.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere