Af Pia Lykke
Cannes: Det er snart slut med "e"-begrebet og de hurtige penge til entreprenante e-pionerer. Det er den overraskende melding fra Gartner Groups analytiker Alexander Drobik. Det, vi oplever nu, mener han, er kort og godt den fase, hvor "e"-begrebet topper.
"Så længe en virksomhed har et "e" i sin titel er investorerne klar til at skyde penge i den", sagde han.
Men den udvikling varer ikke ved. I løbet af de næste par år vil e-Business gå ind i en periode præget af skuffelse. Dot.com firmaernes aktier
vil falde, og mange virksomheder vil ikke lykkes med den e-strategi, de
forsøger at implementere.
I år 2005-06, et par år senere, vil man opleve succeshistorier blandt de virksomheder, som har haft held til at integrere e-Business med deres almindelig forretning - og inden år 2008 er e-Business ikke længere noget man taler om, men en del af den almindelige forretning, lød budet fra Alexander Drobik.
Omkring 4000 mennesker er i disse dage samlet i det efterårslune Sydfrankrig til Gartner Groups Symposium IT expo 99, der i år finder sted for ellevte gang. Og mens de lokale indbyggere får sig en dukkert på stranden bag Palais
de Congres, fortæller Gartner Groups analytikere og gæster indendørs om deres syn på IT udviklingen i de kommende år.
I sin indledningstale forklarede præsident og CEO Michael Fleisher E-business fænomenet således:
- Sådan som den den globale Internetøkonomi opfører sig, minder den en hel del om orkanen Floyd, som hærgede USA´s østkyst sidste måned. Man kan ikke helt forudsige, hvor den vil ramme - om det bliver i kernen af virksomheden eller i
perferien, sagde han.
Læs mere i Computerworld fredag den 5. November.