Interaktivt tv: Mere magt over seerne

I fremtiden vokser Internet og tv sammen til én og den samme kanal, lyder det fra flere sider. Computerworld Online har været på konference for at høre om det interaktive tv?s herligheder.

Af Kim Ingemann, IDG Online

- Den eneste gang, Internet får dig til at græde, er, når du bliver frustreret, siger Jesper Knutsson.

Han er i gang med at forklare, hvorfor tv er så meget bedre til at give oplevelser, end Internet er. Tv gør større emotionelt indtryk, og hvis det bliver interaktivt, kan man meget hurtigt og let give respons på reklamer, bestille brochurer og vareprøver. Helt uden at rejse sig fra sofaen, siger han.

Jesper Knutsson er vicedirektør i Agency.com med ansvar for interaktiv tv-udvikling. Ordene falder på Konferencen for Digital Interaktiv Tv, der er arrangeret af New Media Event. To-dages konferencen blev indledt i går, torsdag.

På konferencen er samlet en række mediefolk for blandt andet at høre om, hvilke erfaringer, der indtil nu er gjort med interaktivt tv, og hvilke forventninger, man har til den fremtidige udvikling på området.

Blandt foredragsholderne er ledere fra forskellige britiske, franske og skandinaviske interaktive tv-tjenester, samt fra reklamevirksomheder og udviklere af den interaktive teknologi.

I familiens skød

Jesper Knutsson udtrykker forskellen mellem Internet og tv således: Ved pc?en sidder man foroverbøjet og parat. Ved tv-apparatet slapper man af og giver sig hen til sine følelser.
Flere af konferencens deltagere peger dog på en anden forskel. Ved tv?et er man ofte en gruppe, for eksempel hele familien, der oplever sammen.

Spørgsmålet er, om man i den situation har brug for anden interaktivitet end den, der kan styrke sammenholdet. Man kan for eksempel gøre familien til deltagere i quizzer og spil, eller lade den selv sammensætte sin programflade. Og så kan ingen i virkeligheden vide hvem, der har kontrol over remote-kontrollen.

Britiske Two-Way TV har i første række satset på interaktiv underholdning. Tom Armstrong fra Two-Way TV kan fortælle om, hvordan stationen gør seerne til aktive deltagere i mange underholdningsudsendelser. Også i ikke-interaktive udsendelser, som for eksempel sportskampe. Her kan seerne vædde om kampenes udfald, og derefter deltage i en præmieudtrækning, hvis de gætter rigtigt.

Tom Armstrong kan fremlægge tal, der viser, at 25 procent af brugerne af Two-Way TV deltager i spil. Og andre tal, der viser, at de, der deltager, bruger mere tid foran tv end gennemsnittet.

Men han lægger vægt på, at man ikke med det koncept når en klart afgrænset demografisk gruppe. Two-Way TV har seere i alderen fra 8 til 80. Han ved dog, at Two-Way Tv?s seere kan lide at konkurrere og spille og prøve sig selv af mod andre.

Home banking

Det franske tv-selskab TPS indeholder en række interaktive tjenester, som for eksempel home banking, aktiehandel og finansiel information. TPS står for Television Par Satellite, og på stationen er lanceret mere end 120 interaktive tjenester på tre år. Det fortæller stationens manager for tjenesterne, Olivier Julien.

Blandt tjenesterne er interaktive reklamer, egentlig e-handel og underholdende spil. TPS? home banking tilbyder kontooversigt, overførsler og checkbogsbestilling. Altså tjenester, der allerede findes på Internet.

En anden franskmand Laurent Chouraqui, der er medstifter af NPTV France, har specialiseret sig i udvikling af interaktive reklamer. Han peger på, at det er afgørende at nå frem til nogle nye teknologiske standarder for at skabe åbne platforme og bekæmpe inkompatibilitet.

Selv udvikler han i sit firma interaktive reklamer, som kan afvikles på fem ITV-platforme, samt WAP og PDA?er som for eksempel PalmPilot.

Fasholde kunderne

Ikke overraskende er alle deltagere på konferencen enige om at forvente en eksplosiv udvikling af digital tv med interaktive tjenester.

For at få digitalt tv skal seerne købe en set top box, der kan behandle de digitale signaler. For at benytte interaktive tjenester skal set top boxen bibringes et modem med en returnpath.

Ikke alle forventer, at computer og tv decideret vokser sammen i den samme kasse. Og ikke alle er enige om, hvad der skal få tv-seerne til at rejse sig fra sofaen og anskaffe sig det nye apparatur. Flere interaktive muligheder eller flere og bedre programmer?

Laurent Chouraqui er ikke i tvivl om, hvorfor firmaerne skal vælge interaktivt tv i sin markedsføring. Man har optimale muligheder for at ramme de potentielle kunder, man får direkte kontakt med dem, og man får målbare tilbagemeldinger.

Bo Blåedh, der er direktør for det svenske eBroadcasting, siger det på anden måde:

- Folk kan lide og stoler på deres tv, det er et naturligt sted at handle, og der er for annoncøren hurtig og let adgang til forbrugeren. Han lægger også vægt på, at programfladen og reklamerne skal være både underholdende og komfortable.

Brugernes rolle

Skal man sammenfatte indlæggene på konferencens første dag, må man sige, at der tales meget - rigtig meget - om, hvordan indholdsleverandøren bedre kan holde fast i seeren ved hjælp af interaktiviteten. Og så i øvrigt benytte den til at få mere at vide om ham.

Det er der naturligvis gode grunde til, for det skaber bedre indtjeningsmuligheder. Reklamerne kan ramme sit mål mere præcist, og jo bedre, man kan fastholde seerne på underholdningsprogrammer, jo mere værd bliver de for annoncørerne.

Men der tales i virkeligheden meget lidt om brugernes eget bidrag. Hvordan gør seerne sig gældende som andet end forbrugere? Det er der ikke så megen opmærksomhed omkring.

Og det levner stadig god plads til Internet, som et udgangspunkt for videreudvikling af en ægte interaktiv kultur. Og det må især give grobund for videreudvikling af de endnu spæde peer-to-peer teknologier, der gør det muligt at interagere i netværket uden brug af centrale servere.

Her kan sagtens skabes og distribueres indhold, der er undfanget uden om og på tværs af broadcasternes visioner. Også selv om man så må rejse sig fra sofaen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere