Af Anja Gustavsen, Computerworld Online
Et stigende antal danske firmaer bliver udsat for personaletyveri af de selvsamme firmaer, der oprindelig har anskaffet dem medarbejderen.
Headhunterfirmaernes databaser vokser dagligt, og har de først formidlet kontakt til en eftertragtet medarbejder, kan personen blive en værdifuld genbrugsvare. Og mens headhunterfirmaerne spinder guld på arbejdskraft, der kan sælges igen og igen, taber firmaerne penge på højere lønninger og dyrere personalegoder for at holde på deres medarbejdere.
- Det er et meget betændt område, og vi har hørt om problemet siden højkonjunkturen slog igennem for et par år siden. Både headhunterfirmaer og virksomheder stjæler medarbejdere, siger cheføkonom Jens Brendstrup fra Det Danske Handelskammer, der jævnligt hører om problemer med personaletyve fra danske IT-virksomheder.
Ødelæggende for konkurrenceevnen
Han er bekymret over udviklingen og siger, at resultatet er, at virksomhederne forsøger at holde på deres medarbejdere med aktieoptioner, frynsegoder og konstant forbedrede arbejdsvilkår. På længere sigt er han bange for, at det kan ødelægge virksomhedernes konkurrenceevne.
- Lønningerne og diverse benefits bliver presset i vejret, så det til sidst bliver for dyrt for virksomhederne at følge med. Og så må de jo søge den billigere arbejdskraft i udlandet, siger han og tilføjer, at det er et problem, som trænger til årvågenhed fra branchens side.
Svært at hjælpe
Henrik Egede, der er kommunikationschef hos IT-Brancheforeningen kender ikke umiddelbart noget til problemet, men kan godt se at det kunne være et problem.
- Det er ikke god etik, hvis man systematisk hugger hinandens medarbejdere, men vi kan ikke gå ind og regulere på det, siger han.
- Desuden skal man passe på med at tro, at det kun er lønninger og goder, der får folk til at skifte arbejde. Medarbejdere skifter ikke job uden at tænke sig godt om ? og derfor skal man passe på ikke at overdrive headhunternes påvirkning. Er man glad for sit arbejde, bliver man også, siger han.
Dyr headhunting
Personalechef Caroline Jorck hos e-handelsfirmaet Ask-Smith er godt klar over, at headhunterne tjener penge på deres store databaser og evnen til at få folk til at skifte job, og når hendes virksomhed benytter sig af headhuntere, er den opmærksom på, hvordan headhunterfirmaerne arbejder.
- For en virksomhed kan en headhunting blive dyr, hvis selvsamme headhunter ringer igen til samme medarbejder og henter ham til et andet job, siger hun og tilføjer:
- Lige nu er det op til det enkelte firma selv at sige fra overfor headhunterne, hvis de ikke vil lukke dem ind. Virksomheden kan jo håbe på, at deres medarbejdere ikke bliver kontaktet, hverken af andre firmaer eller headhuntere, men hvem kan undgå det?