Af Jens H. Iversen *, Computerworld
I denne uge går de indledende øvelser i gang, som gerne skal munde ud i etableringen af en dansk brancheforening for jobdatabaser. Det er StepStones administrerende direktør i Danmark, Anders Fritz-Carlsen, der efter svensk forbillede vil forsøge at skubbe en brancheforening i gang.
? I løbet af ugen vil vi udsende invitationsbreve og forslag til en agenda. Principielt synes jeg, at en brancheforening er en rigtig god ide, fordi branchen bliver mere gennemskuelig for kunderne, siger Anders Fritz-Carlsen.
I Sverige begyndte en tilsvarende forening med foreløbig syv medlemmer sit arbejde fra årsskiftet. Sveriges Internetrekryterares Förening (SIRF) skal varetage branchens interesser, diskutere sikkerhed og etik, og lave standarder for neutral statistik ? for eksempel omkring antal cv?er og antal jobannoncer.
Anders Fritz-Carlsen forestiller sig, at en dansk forening skal bedrive noget lignende.
? En brancheforening kan sætte standarder, og det kan være med til at løfte os som branche, så vi bedre kan konkurrere med de andre medier, siger han.
I Sverige er medlemsvirksomhederne defineret som kommercielle jobdatabaser, hvis primære drift foregår på Internettet. Det vil sige, at eksempelvis aviserne ekskluderes.
Herhjemme har Anders Fritz-Carlsen endnu ikke taget stilling til, hvem der skal inviteres med i foreningen.
? Spørgsmålet er, hvor langt ned i hierarkiet, man skal gå. Om man skal tage alle små, lokale niche-databaser med. Men som start vil jeg i hvert fald invitere de store, og derefter må vi se, siger han.
Interesse hos branchen
Hos et par af de større jobdatabaser er man interesseret i ideen.
? Om behovet for en forening er der, kommer an på, hvad den skal lave. Men hvis foreningen stables på benene, vil vi selvfølgelig gerne være med, siger administrerende direktør Kaare Danielsen fra Job-Index.
Jobmatch vil også gerne være med til at diskutere, om branchen bør etablere en forening.
? Jeg synes, at det er værd at drøfte, om der er behov for en forening, og hvad vi kan bruge den til, siger Sussi Seltoft Bergh, administrerende direktør i Jobmatch.