CRM-firma i støt vækst
Den norske CRM-koncern, Software Innovation, kan fortsat notere vækst i omsætning og resultat. Det viser selskabets regnskab for første kvartal, hvor selskabet omsatte for 128 millioner kroner mod 68,3 millioner kroner i samme periode for ét år siden. Driftsresultatet steg fra 2,4 millioner kroner sidste år i til 4,6 millioner kroner i år. Software Innovation peger selv på store kontrakter med Telenor og Cap Gemini Ernst & Young i Norge samt Banestyrelsen i Danmark og e-businessfirmaet Balize i USA som en del af årsagen til væksten.
Macromedias gevinst halveret
Udvikleren af værktøjer til webdesign, Macromedia, kan mærke, at kunderne skruer ned for internet-blusset. Selskabets gevinst blev halveret i det forløbne fjerde kvartal. Omsætningen steg med spinkle tre procent til 744 millioner kroner (89,1 million dollar). Fortjenesten landede derfor på 70,2 millioner kroner ? svarende til 15 cents per aktie, hvilket er en halvering i forhold til de 30 cents per aktie i fjerde kvartal 2000. Direktøren for Macromedia, Rob Burgess, tror dog, at når firmaerne får mere realistiske og langsigtede planer for internetprojekterne vil selskabet og dets designværktøj, Dreamweaver, komme igen.
Microsoft frigiver mere kildekode
Microsoft linder nu mere på klædet ind til det allerhelligste i Windows, kildekoden. Ifølge selskabet sker det for at imødekomme kunder og softwareudvikleres ønske, når der skal udvikles til Windows-platformen. Hvilke dele af kildekoden der vil blive åbnet op til, har Seattlefirmaet endnu ikke meldt ud. Microsofts udtalelse kommer, alt imens man afventer en appel i de amerikanske myndigheders monopolsag mod selskabet.
France Telecom med stagnerende vækst
Frankrigs største teleselskab, France Telecom, havde en vækst i omsætningen på 7,5 procent i første kvartal - en smule under sidste års 8,1 procents vækst i samme periode. Men selskabet ville hellere pege på væksten - medregnet de indkøbte selskaber som det britiske mobilselskab, Orange. Så steg omsætningen pludselig med 37 procent - til i alt 74 milliarder kroner mod sidste års 54,9 milliarder kroner.
Tysk internetgigant ramt af reklamenedgang
Europas største internetudbyder, tyske T-Online, blev i første kvartal ramt af nedgangen af reklamer og e-handel. Omsætningen faldt her med 36 procent - fra 365 millioner kroner til 233 millioner kroner. For hele T-Onlines virksomhed steg omsætningen med 10,1 procent til to milliarder kroner. Det gav et underskud på 495 millioner kroner - en smule bedre en forventet. Alligevel faldt aktien på børsen i Frankfurt i skuffelse over tallene fra reklame og e-handel. T-Online har 7,1 millioner internetkunder i Tyskland.