Af Line Ørskov
Danske royalister kan glæde sig. Kongehuset har fået en ny og flot hjemmeside. Det kan TDC Internet til gengæld også, for som tak for at designe og hoste Kongehusets websted har TDC-Internet fået lov at placere sit logo ved siden af dronningens monogram. Og det blå og hvide logo bliver stående, uanset hvor på siden, man bevæger sig hen i sin søgen efter prins Nikolajs fødselsdag eller grenene på det Oldenborgske stamtræ.
Bagtanker eller ej
Det er dog langt fra alle, der synes, at TDC´s logo hører hjemme på de kongeliges plads i cyberspace.
? At de får lov at pryde Kongehusets forside med et TDC-logo er en direkte skændsel.
? At kommercialisere kongehuset er et nyt lavpunkt for TDC.
? Jeg har forsøgt at udtænke en mere smagsløs net-ting end et TDC logo på kongehusets side, men det kan ikke lade sig gøre.
Dette er blot nogle af kommentarerne, som TDC får på detbatsiderne hos internet-magasinet Reboot. Men hos TDC stiller man sig uforstående overfor de hårde ord. Det er en reaktion, som man ifølge afdelingschef hos TDC Internet, Mette Marie Ostenfeld ikke havde forudset
? Vi har ikke tænkt spekulativt og på reklameværdi. Når vi har vores logo på siden, handler det om stolthed over arbejdet og glæden ved at arbejde sammen med kongehuset, og vi finder det naturligt at profilere os på web-stedet. Men hvis de negative kommentarer bliver for mange, vil vi ikke afvise at fjerne logoet. Det har jeg dog svært ved at forestille mig, siger hun.
Bagtanker eller ej, så er reklameværdien til at få øje på, antallet af sidevisninger på kongehuset.dk svinger mellem 550.000 og 1 million om måneden.
Tak for gaven
Det har taget TDC Internet et år at få kongehusets side op at køre, men samarbejdet startede allerede i 1995, hvor Tele Danmark drev kongehusets forrige side. Det er en af grundene til, at Hofmarskallatet ikke har noget imod TDC´s logo på siden.
? Der er ikke noget usædvanligt i, at kongehuset får gaver fra erhvervslivet. Ej heller at der bliver sagt tak i form af, at offentligheden får at vide hvem, der har givet gaven. Vi føler ikke, at vi indgår i TDC?s markedsføring, for de har ydet en stor indsats i forbindelse med at få siden op, og det var aldrig et krav fra deres side, at logoet skulle på, siger Susanne Brix, fuldmægtig i Hofmarskallatet.
Normal markedsføring
Ifølge Lektor Hans Stubbe Solgaard fra Institut for Afsætningsøkonomi på Københavns Handelshøjskole skal man sætte de fine fornemmelser om kongehuset til side. Han ser ikke noget odiøst i, at TDC profilerer sig ved hjælp af de kongelige.
? Principielt synes jeg, det er ok. TDC snylter selvfølgelig på kongehusets websted, og selskabet låner noget af de kongeliges glans, men det er der ikke noget mærkeligt i set fra en markedsførings vinkel. Det er jo det samme, som konsulentvirksomheder gør, når de henviser til deres store kendte kunder for at tiltrække nye, siger han.
Kongehusets side kan findes her.