Benspænd for mikrobetaling med mobiltelefoner

Telestyrelsen har sat en midlertidig stopper for teleselskabernes mulighed for at løbe med det danske marked for mikrobetaling for næsen af bankerne.

Af Lisbeth Egeskov

Selv om teleselskaberne umiddelbart er bedre rustet end bankerne til at udbyde mikrobetaling, er telebranchen i øjeblikket nede på tælling. Det er Telestyrelsen, der utilsigtet har rakt banksektoren en hjælpende hånd i konkurrencen om markedet for mikrobetaling.

Et marked, som ellers ligger lige til teleselskaberne højre ben, fordi de allerede har betalingsinfrastrukturen på plads. Og evnen til at tjene penge på mange, små transaktioner.

Men telebranchen i Danmark kan ikke som planlagt gå i gang her og nu med at tilbyde betalingssystemer til udbydere af for eksempel parkering, automatsalg af drikkevarer, billetter (metro, s-tog, koncerter, teater, biografer) eller serviceydelser.

Det skyldes Telestyrelsens fortolkning af den aftale, som Mobilix, Sonofon, TDC Mobil, Tele2 og Telia Mobil indgik tidligere på året om overtakserede SMS?er. I aftalen har man blandt andet fordelt de såkaldte applikationskoder imellem sig ? koder, som skal bruges til at identificere tjenesteudbyderne på tværs i markedet.

Overtakserede SMS?er

I et brev til brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien i Danmark har Telestyrelsen i sommer fremsendt en fortolkning af aftalen, som betyder, at teleselskaberne ikke kan udbyde betalingsløsninger via overtakserede SMS?er på den måde, de ellers havde aftalt og planlagt.

Telestyrelsen siger o.k. til fordelingen af applikationskoderne, men slår bremserne i over for resten af aftalen med følgende argumentation:

? Telelskaberne må ikke bruge deres almindelige SMS-centraler, som mobilkundernes SIM-kort er sat op til, til modtagelse af overtakserede SMS?er.

? Overtakserede SMS?er skal derimod sendes til et 90-nummer. Omvendt må almindelige SMS?er ikke modtages på et 90-nummer.

? Men ifølge reglerne for 90-numre må teleselskaberne kun opkræve betaling (der ikke er trafikrelateret) på vegne af andre, hvis det er betaling for enten information eller indhold (og ikke ydelser eller services).

? Der findes fire betalingskategorier på tid med en maksimumpris på fire kroner i minuttet. De to sidste tilladte indholdskategorier er til konkurrencer og almennyttige indsamlinger, hvor betalingen ikke må overstige henholdsvis fire og 150 kroner pr. opkald. Og der må kun foretages et opkald pr. abonnent pr. døgn.

Skifte mellem centraler

Overordnet er det Telestyrelsens vurdering af, at overtakserede SMS?er skal høre hjemme under reglerne for 90-numre, der resulterer i det utilsigtede benspænd for telebranchen.

For det første fordi det er upraktisk eller teknisk umuligt for kunderne at skifte mellem to SMS-centraler, alt efter om de skal sende en besked eller betale for noget. For det andet fordi det kun er tilladt at opkræve betaling for indhold eller information. Og for det tredje fordi ingen af de seks indholdskategorier forekommer just velegnede til fremtidens marked for mikrobetaling.

Telekommunikationsindustrien og Telestyrelsen skal mødes den 12. september og drøfte sagen. Herefter vil det vise sig, om der kan findes en anden fortolkning af telelovgivningen, eller om den må laves helt om, før teleselskaberne kan entre markedet, som i Norge giver branchen en omsætning på 500 millioner kroner allerede i år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere