Debat: Er der grund til at klappe?

Skulle vi ikke lige dæmpe euforien over Microsofts opkøb af Navision. Hvilke konsekvenser får opkøbet for eksempel for danske virksomheder og den danske IT-branche? spørger direktør Tina Lerche i dette debatindlæg.

Det er velfortjent, at Navision-stifterne og de mange aktionærer får en gevinst på 11 mia. for salget af Navision, og det er naturligvis en stor ære, at et af Microsofts største opkøb bliver en 100 % dansk virksomhed. Vi kan rette ryggen som IT-nation.

Men spørgsmålet er, om vi ikke skulle dæmpe euforien og i stedet for se nærmere på, hvad konsekvensen af opkøbet bliver for danske virksomheder og for hele IT-industrien. Og her er jeg bange for, at vi får et mindre rosenrødt billede at se i fremtiden.

Når Microsoft tager 11 milliarder op af lommen og supplerer indkøbet af Great Plains sidste år med Navision, demonstrerer det, at Microsoft ikke alene ønsker en tilstedeværelse på markedet for økonomisystemer, men en dominans indenfor systemer til små og mellemstore virksomheder. For en lang række danske virksomheder betyder opkøbet, at virksomhederne bliver så godt som helkunder hos Microsoft, da økonomisystemet ofte har været den eneste væsentlige ikke-Microsoft applikation.

Microsoft har læst markedet godt nok til en erkendelse af, at ejerskab på økonomisystemet er den bedste position til at sikre, at integration mellem virksomhedens applikationer får et naturligt tilhørsforhold til Windows-pakken. Kort sagt er brikkerne lagt på plads til en monopolsituation, der går endnu videre end Microsofts allerede dominerende rolle.

Med et effektiv eneejerskab på low- og mediummarkedet, bliver det meget vanskeligt for andre virksomheder at opbygge konkurrerende systemer, fordi Microsoft har nu hele beslutningen om, hvor målstolpen skal placeres.

Browserkrigen er et meget godt eksempel på, hvordan Microsoft spiller spillet, og hvor handlingslammet resten af industrien står, når der er etableret et reelt monopol. Nu mange artikler og meget juristeri senere er det klart, hvor meget tidsfaktoren betyder i processen.

Det er naivt at forestille sig, at Microsoft ikke vil udnytte sin styrkede markedsposition. Indsatsen for at vedligeholde et alternativ til monopolet er krævende, og det ulige spil foregår konstant.

Men kampen er værd at kæmpe, fordi alternativet, det totale monopol, er skræmmende for brugerne, fordi de effektivt mister enhver chance for kontrol over egne programmer og egen udvikling. Og hvem skal drive udviklingen? Det var jo ikke Microsoft, der opfandt internettet eller gjorde det brugervenligt.

Med Navision har Microsoft købt sig til en position og et kundegrundlag. Udskrivningen på de 11 milliarder mærkes jo knapt i Microsofts pengekasse, men det vil mærkes i alle hjørner af IT-industrien, at Microsoft nu har fat i et af de få områder, der havde udviklet sig selvstændigt til en kritisk masse.

Det tog Navision 15 år at bygge den kritiske masse op. Fortjenesten er velundt, og vi skal nyde det, lige så længe det varer. Chancen for, at det sker igen på dansk grund, er lille.

Ved salget af vores flagskib til storebror har vi smidt vores bedste kort på den tungeste vægtskål. Microsoft bliver hermed så meget stærkere, og alternativerne tilsvarende så svækket, at det er et spørgsmål, om vi nogensinde når balancepunktet igen.

Det er en bittersød ironi, at den danske David kommer til at sikre Goliaths endelige sejr.

Tina Lerche er administrerende direktør i Wingercom.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S