Avatar billede BRA Praktikant
22. april 2017 - 20:28 Der er 5 kommentarer

Kombination af INDEKS, FIND, HVIS og SAMMENKÆDNING?

Hej
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal beskrive min udfordring, men jeg prøver.

Jeg arbejder i øjeblikket med mange datasæt (linket fra txt-filer), som har hver deres fane i Excel (10 stk.), hvor de ønskede data skal overføres til en "forside" (den 11. fane).

Hvert datasæt indeholder 7 kolonner og 30.000-50.000 rækker.

Udfordringen er som følger:
- Formlen skal fra "forsiden" bruge de bogstaver der fremgår af kolonne A (f.eks. ALM), hvorefter den skal søge i kolonne C+D i mine datasæt.

- Hvis/når formlen finder et match i mine datasæt, skal værdien fra samme række, men i kolonne E returneres til kolonne D på "forsiden".

- Udfordringen er at formlen skal kunne finde alle match i mine datasæt og herefter returnere de pågældende værdier fra alle match i alle datasæt til cellen i kolonne D på "forsiden".

- Værdierne kan være forskellige (tal, bogstaver, med parentes osv.), som i cellen i kolonne D på "forsiden" skal adskilles med skråstreg "/".

- Den sidste "krølle på halen" er at de værdier der fremgår i kolonne D på "forsiden", kun må fremgå 1 gang i den pågældende celle, altså skal formlen ignorere alle værdier der er ens.

Eksempel (ønsket "forside"):
Kolonne A                    Kolonne D
ABL                            AS50 (C4) / 1200
ALM                            500 / 10 A

Eksempel (datasæt x 10):
Kolonne C                    Kolonne D                  Kolonne E
XXX                              ABL                            AS50 (C4)
CTS                            ALM                            10 A
ALM                            MIT                            500
ABL                            RPT-AFG                    1200
ALM                            XXX                              10 A
ALM                            SPECT                        10 A
AFK                            ABL                              1200

Jeg har "eksperimenteret" med INDEKS-formler, matrix-formler { } osv., men jeg har ikke rigtig kunne finde en brugbar løsning endnu, så jeg håber at én (eller flere) af eksperterne herinde kan hjælpe.

Det skal nævnes at jeg ikke ønsker at bruge VBA-scripts; jeg er også overbevist om at det burde kunne lade sig gøre med formler.

Jeg håber at jeg har gjort mig forståelig ellers må I spørge.
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2017 - 20:32 #1
Det bedste ville være, at uploade et eksempel på dit ark, hvor det fremgår hva det er du ønsker. Det vil gøre det lettere, og undgå måske et ukendt antal spørgsmål fremadrettet!
Brug evt.  www.dropbox.com  til at uploade til
Avatar billede BRA Praktikant
22. april 2017 - 20:35 #2
Hej ebea

Ja, det kan du have ret i, jeg havde dog håbet at det kunne klares uden.
Avatar billede BRA Praktikant
22. april 2017 - 20:52 #3
Jeg har lavet et eksempel:
https://www.dropbox.com/s/fgh05o7jyxtl32t/Eksempel.xlsx?dl=0

Jeg har tilføjet nogle kommentarer til celler på "Forsiden" - jeg håber at det hjælper.
Avatar billede ebea Ekspert
23. april 2017 - 11:44 #4
Ud fra dit uploadede eksempel, og beskrivelsen i samme, kan jeg ikke se, hvordan du skulle kunne løse det, med én formel.
I eksemplet, viser du 2 søgekolonner, men i beskrivelsen skriver du 7 kolonner!
Som jeg ser dit eksempel (og beskrivelse), så skal der hjælpe kolonner til, for at få det til at stemme, og da er dit eksempel Ark ikke rigtig brugbart, men kræver at du viser et Ark,som det vil være i virkeligheden.
Avatar billede BRA Praktikant
24. april 2017 - 09:22 #5
Hej ebea

Jeg tror desværre at vi misforstår hinanden når jeg læser din kommentar, da jeg rigtigt nok, i mit spørgsmål, har skrevet "7 kolonner", men dette, som der står, er kun hvor mange kolonner mine datasæt har informationer i; som jeg har skrevet under første "punkt", så er det kun kolonne C+D (altså 2 kolonner) der skal søges i fra mine datasæt.
Jeg vil indrømme at jeg måske kunne have formuleret det bedre - det tager jeg til efterretning :)