Avatar billede Tom K. Forsker
01. september 2017 - 22:54 Der er 10 kommentarer

Søg find og bekræft mellem 2 ark med hver 3 felter

God aften på skærmen.
Jeg har fået en herlig weekend opgave.
Det drejer sig om 2 forskellige lagerlister der skal sammenlignes.
Leverandørens (liste1/ ark1) indeholder ca. 2000 poster med 3 felter der er søgbare. Posterne her er er tæt på unikke, men desværre ikke helt. Posterne kan også indeholde flere antal (ciffer).
Lagerforvalterens (liste2/ ark2) indeholder ca. 8000 poster (kan reduceres ved hjælp af filter til ca. 6000)
Lister indeholder desværre ikke 100% ens felter.

Liste1 kan indeholde poster med eks. Navn ”kasse med Stol25”. + Nummer ”APPV342?”  + Antal ”25”.
Liste2 indeholder så… : Beskrivelse ”Kass stol 2” + Nummer”004513_342APP”  + Antal ”1” Denne post optræder så 25X.

Opgaven går så ud på at finde poster på de 2 lister der er sammenlignende og der efter markere de næsten ens posterposter enten ved afkryds i felt eller farve posterne. Til sidst trækker jeg så i kedeldragten for at finde de resterende poster på et af de 2 lagere.
Jeg har tidligere løst opgaven ved at kopier data i en af listerne, hoppe over i den anden liste og søge ved hjælp af <ctrl> + <b> . eller ved hjælp af filter. Men det tager en krig og er virkelig kedelig.

Skulle der mon i dette kloge forum være en venlig sjæl der kan gøre opgaven - lad os sige ”lidt mere tiltalende” ?
Glæder mig til input.  
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. september 2017 - 23:10 #1
Er Nummer altid APPV og et nr. i liste1 og Nummer og APP i liste2?
Er det 3 kolonner i de to lister?
Hvis det er 3 kolonner, er der så en regel for navngivningen af varer i hver af de to lister(Kolonne B)?

Jan
Avatar billede Tom K. Forsker
01. september 2017 - 23:35 #2
Nej der er desværre ikke noget konstant i de to lister.
Der er masser af felter I de to lister, bare ikke noget der kan bruges, udover de 3 felter. De indeholder lidt brugbare data men VNummer kan både forekomme I felt 3+1 ,  1+3 eller 2 1/2 +1. der er intet konstant her.
Jeg har nok brug for et felt/vindu der popper op med kombi felt a 3 felter fra liste1 og så et felt/vindu der popper op med forslag fra liste2, som jeg så kan Genkende/godgekend?

Data er ikke taget fra same systemer.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. september 2017 - 23:51 #3
hvis man kan plukke data fra liste1 som forekommer i liste 2 så er der muligheder man er bare nød til at have et eller andet man kan genkende søgedata i liste 1 og måske flette kolonne a til c i liste 2 og så søge om søgedata er i liste 2 flettetdata!!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. september 2017 - 00:00 #4
VareNr er der noget der går igen i alle rækker så man kan fiske varenummeret ud eks. der er altid 5 cifre i varenumre eller det er altid et bogstav eller specialtegn før/efter eller i varenumre. det betyder ikke noget at der er byttet om på bogstaver og nummer mellem de to lister det kan løses bare det er ens evt kan man lave en userform der lister mulige sammen fald hvis der er flere.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. september 2017 - 00:01 #5
Har først tid til at se nærmere på det på søndag hvis du eller andre ikke løser det før.

Jan
Avatar billede Tom K. Forsker
02. september 2017 - 00:42 #6
Hej Jan.
jeg har klippet to poster der kan sammenlignes

1-Liste1
2-  2    Euro GODS T MED    AMB004564002937790011    TR0165D-02-0126-8    12
3-
4-Liste2
5- 1561    Yes    11    11    13-12-15    4400293779    3    44002937790006
6-    A2V00002115291    S25060-X144-A43    Access Point - DCS RC    Access12
7-    12

Ciffererne 2937799 henholdsvis linje 2 og 5 er det eneste der forbinder de to poster her. Her til skal nævnes at der er 12 ens poster I liste2.
Der er en palle med 12 kasser på liste 1. på liste2 er der en post pr kasse.
Det her er to af de poster der er nemme at gå til, du vil ikke høre om de slemme. ;-)

TomK/
Avatar billede Tom K. Forsker
02. september 2017 - 00:46 #7
rettelse:

"...erne 2937799 henho..."
til
"....erne 293779 henho..."
:-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. september 2017 - 07:28 #8
I liste 1 kan man på en eller anden måde lave en regel det finder frem til  293779
opload evt. et eksempel fil til dropbox med 20 poster på hver liste og en farvet kolonne i liste 1 med hvad der skal findes, så man kan se om der er et eller andet system i listen man kan bruge for at finde Varenumret ellers er det den hårde vej at lave en komplet kolonne med varenr manuelt i liste 1 så vil man nemt kunne lave søgningen i liste 2.
forestiller mig man lavede en ny ark med en kolonne hvor der stå hvilken liste posten kommer fra og at posterne så ligger i grupper efter "varenummer" evt. hver anden gruppe grå så man nemt kan se hvad hører sammen.

er først på engang i aften!

Jan
Avatar billede finb Ekspert
02. september 2017 - 11:07 #9
Som alle nævner, kan vi helt sikkert lave noget VBA,
der finder fælles-træk i listerne -
- men generelt:
Kunne du lokke liste-leverandørerne til at
oprette DATA-VALIDERING i deres indtastning,
så du altid får samme data-grundlag ?
Avatar billede Tom K. Forsker
02. september 2017 - 20:54 #10
Hej igen.
Jeg forsøger at rode lidt rundt, søge I begge lister fra et felt ad gangen finde rækken og farve..
Er ikke på I aften/nat, og ja der er underlig data-dicipiln, hvis nogen overhoved I de 2 lister

finder nogen en løsning høre jeg gerne om den.

TomK/