Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2005 - 14:59 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Klasser og klassestruktur i Flash

Hej eksperter.

Jeg har gennem noget tid prøvet at forstå OOP - og har for tiden gang i et online-spil, som jeg dø og pine VIL programmere ud fra min nyerhvervede viden på området.

I projektet har jeg en klasse, kaldet Maeglerspil (fil: Maeglerspil.as) - der ifølge mit tidlige dataflow-diagram har 3 børn, hhv. vis, køb og spil. Diagrammet kan ses på http://www.vandret.dk/diverse/dataflow.gif

hus- og person-objekterne har bl.a. en række attributter tilknyttet - personen: højde, vægt, m.m., huset: Adresse, By, Energitype osv.

Her kommer så en række spørgsmål:

(1) Skal alle "kasser" i diagrammet betragtes som egne klasser - dvs. at jeg skal oprette lige så mange klassenavn.as filer som der er kasser? Eller skal jeg måske blot lave 4 klassefiler og lægge koden på nederste niveau ind i metoder i hhv. klassedef'erne Maeglerspil, Vis, Koeb og Spil?
Måske skal jeg lægge AL kode ind i Maeglerspil.as - men det gør vel filen forbandet lang og uoverskuelig?

(2) Hvis jeg opretter et objekt af typen person, så skriver jeg i f.eks. FLA- eller en include-fil noget i retning af:
minperson = new maeglerspil.koeb.person(Number hvilkenperson); - ikke sandt? Og dette objekt bliver så oprettet på øverste niveau, som andre underklasser ikke har adgang til?

(3) Min VIS-kasse jf. diagrammet repræsenterer egentlig ikke klasser - men istedet scener, der f.eks. viser dit købte hus med din købte person udenfor - så skal den væk fra diagrammet?
Og i den pågældende scene skal jeg så måske skrive f.eks. if (maeglerspil.koeb.hus.By == "Århus") { trace("Du har valgt at se huset i"+maeglerspil.koeb.hus.By); } ?

(4) Kan nogen, ud fra disse sparsomme oplysninger, komme med et EKSEMPEL på en klassestruktur med underklasser - altså hvordan det rent syntaks-mæssigt skal skrues sammen?

(4) Eksisterer en form for venne-funktionalitet i Flash - således at en metode kan være ven med en anden klasse? Hej eksperter.

Jeg har gennem noget tid prøvet at forstå OOP - og har for tiden gang i et online-spil, som jeg dø og pine VIL programmere ud fra min nyerhvervede viden på området.

I projektet har jeg en klasse, kaldet Maeglerspil (fil: Maeglerspil.as) - der ifølge mit tidlige dataflow-diagram har 3 børn, hhv. vis, køb og spil. Diagrammet kan ses på http://www.vandret.dk/diverse/dataflow.gif

hus- og person-objekterne har bl.a. en række attributter tilknyttet - personen: højde, vægt, m.m., huset: Adresse, By, Energitype osv.

Her kommer så en række spørgsmål:

(1) Skal alle "kasser" i diagrammet betragtes som egne klasser - dvs. at jeg skal oprette lige så mange klassenavn.as filer som der er kasser? Eller skal jeg måske blot lave 4 klassefiler og lægge koden på nederste niveau ind i metoder i hhv. klassedef'erne Maeglerspil, Vis, Koeb og Spil?
Måske skal jeg lægge AL kode ind i Maeglerspil.as - men det gør vel filen forbandet lang og uoverskuelig?

(2) Hvis jeg opretter et objekt af typen person, så skriver jeg i f.eks. FLA- eller en include-fil noget i retning af:
minperson = new maeglerspil.koeb.person(Number hvilkenperson); - ikke sandt? Og dette objekt bliver så oprettet på øverste niveau, som andre underklasser ikke har adgang til?

(3) Min VIS-kasse jf. diagrammet repræsenterer egentlig ikke klasser - men istedet scener, der f.eks. viser dit købte hus med din købte person udenfor - så skal den væk fra diagrammet?
Og i den pågældende scene skal jeg så måske skrive f.eks. if (maeglerspil.koeb.hus.By == "Århus") { trace("Du har valgt at se et hus i byzone, nærmere betegnet "+maeglerspil.koeb.hus.By); } ?

(4) Kan nogen, ud fra disse sparsomme oplysninger, komme med et EKSEMPEL på en klassestruktur med underklasser - altså hvordan det rent syntaks-mæssigt skal skrues sammen? Evt. ud fra et andet design, som DU synes hensigtsmæssig.

(5) Eksisterer en form for venne-funktionalitet i Flash - således at en metode kan være ven med en anden klasse?

Tja, hermed smides en række bolde op - nogle mere diffuse end andre... :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2005 - 15:01 #1
Hmm... hvad skete der lige der? 2 x de samme spørgsmål?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2005 - 17:36 #2
Spørgsmål lukket
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester