Artikel top billede

(Foto: gratis /)

Vi har ikke længere plads til for flinke ledere

Klumme: Hvad gør virksomheden, hvis krisen har været for hård ved medarbejderne, og de derfor søger nye og måske grønnere græsgange?

Flere ledelseseksperter peger på, at flere af vores ansatte smutter nu, hvor krisen så småt er overstået.

Undersøgelser viser, at op til 60 procent af medarbejderstaben overvejer at søge væk, så snart muligheden opstår.

Og det gør den nu, hvor markedet vågner, og virksomhederne får plads, og behov for flere og nye kompetencer.

Markedet lokker til og hos nogle har der måske ikke været tid eller råd til medarbejderpleje, og derfor vil nogle føle sig dårligt behandlet og søge nye udfordringer.

Vi kender det fra os selv, hvis vi ikke føler os værdsat, eller hvis vi bliver frataget de goder, vi tidligere har nydt godt af, søger vi - bevidst eller ubevidst - at genvinde terræn.

Og hvis der ikke er mulighed for det, der hvor vi er, søger vi andre veje.

Sympatisk ledelse

Derfor er kompetent og sympatisk ledelse nærmest endnu vigtigere nu, hvor tingene strammer til. I opgangstider er alt godt, og som ledere har vi mulighed for virkelig at forkæle medarbejderne.

Men billedet er noget anderledes, hvis kunderne er tilbageholdende, og budgetterne sejler.

Så gælder det om at give medarbejderne klar besked, så de forstår, hvorfor vi ikke kan investere i nye pc'er de næste tre måneder, eller hvorfor vi ikke kan holde en lige så stor fest som sidste år.

Kommunikation er - måske ikke overraskende - nøgleordet.

Og selvom det lyder enkelt, er konsekvens altafgørende for, om medarbejderne både føler sig hørt og informeret - og dermed også afgørende for, om de forlader virksomheden, så snart krisen er ovre, og muligheden byder sig.

Selvom du er presset og gerne vil skabe gode resultater, er du nødt til at behandle folk ordentligt. Også selvom quick fixes kan virke tillokkende.

For hvis vi skal spare, skal vi gøre det anstændigt.

Sådan undgår du sure miner

Eksempelvis besluttede vi i Columbus IT at holde en mindre sommerfest på hver af vores lokationer i stedet for vores vanlige storarrangement.

På den måde sparede vi busser og overnatning, og vi undgik sure miner og medarbejdere, der følte sig snydt, hvis vi helt havde sløjfet festen - og vi havde en rigtig god aften.

Besparelser bliver med andre ord taget godt imod, hvis vi fortæller, hvorfor vi gør, som vi gør.

Når medarbejderne ved, at der er en plan - og hvad den bygger på - kan de bedre affinde sig med, at der ikke er råd til nye mobiler eller dyre inspirationsseminarer.

Vi skal forklare, hvorfor vi ikke tjener det, vi skal, og hvordan vi sørger for at komme til det igen.

Ellers digter folk bare deres egne historier, og det skaber problemer.

Vores medarbejdere har ikke brug for en chef fra Flinkeskolen, der taler dem efter munden.

De har brug for klare mål og for at vide, hvad der bliver forventet af dem. Hvis de ved, hvad der skal til for at blive en succes, bliver rejsen dertil meget nemmere.

Det er min klare opfattelse, at det værste er overstået. Men kundernes stadig større krav til vores arbejde og resultater er kommet for at blive.

Og det er kun godt. Når vi imødekommer vores medarbejdere, både i op- og nedgangstider, er de også klar til at imødekomme kundernes krav.

Vi bliver alle sammen målt på det, vi præsterer, og vores resultater er vigtigere end nogensinde før. Derfor skal vi informere, sætte mål og levere.

For hvis vi ikke som ledere kan 'walk the talk,' kan vi lige så godt vinke farvel til vores medarbejdere med det samme.

Vi har ikke plads til ledere af hverken Flinkeskolen eller Den Gamle Skole.

Ind med dynamiske ledere, der opstiller klare mål, og ud med dem, der lader stå til og taler efter munden.

Forlad venligst skuden, hvis du ikke formår at stille krav og samtidig motivere - den synker med og ikke uden dig!

Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere